Coronavirus
Onderstaande vragen en antwoorden hebben betrekking op de reis- en annuleringsverzekering van Allianz. Voor de exacte dekking verwijzen wij u naar de polisvoorwaarden. Ook kunt u in geval van twijfel contact opnemen met ons kantoor: 088-7654054
Sinds december 2019 is er sprake van een corona-uitbraak. Ook ons land heeft het virus inmiddels stevig in haar greep en het heeft een grote impact op hoe we ons dagelijks leven inrichten. Het brengt verder de nodige beperkingen met zich mee op het gebied van werken, reizen, recreëren en vakantie vieren.
Update 4 juni 2020: De komende maanden wordt het reizen weer langzaam opgestart. Per land worden maatregelen versoepeld en gaan grenzen weer open. Afhankelijk van de ontwikkelingen kunnen landen of regio’s binnen landen deze versoepelingen weer intrekken. Op de website van Buitenlandse Zaken vindt u een overzicht van corona adviezen en beperkingen per land. Hou hier rekening mee als u op reis gaat.
Voor reizigers die de komende maanden op reis gaan of momenteel in het buitenland verblijven staan hieronder de meest gestelde vragen over de dekking van de reis- en annuleringsverzekering op een rij.
Algemeen
Ik heb verschijnsel van corona. Wat moet ik doen?
Dat is erg vervelend. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de coronalijn om u te laten testen (0800-1202) of met uw huisarts als u in Nederland verblijft en onze alarmcentrale via +31 (0)20 592 9292 als u op vakantie bent.
Annuleringsverzekering
Ik wil mijn reis annuleren vanwege het coronavirus. Krijg ik mijn annuleringskosten vergoed?
Het uitbreken van het coronavirus of het inperken van versoepelingen door de overheid is geen geldige reden om te annuleren. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. Mogelijk kunnen zij jou helpen met een oplossing.
Er is een negatief reisadvies afgegeven vanwege het coronavirus en daarom moet ik de reis annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. Het afgeven van een negatief reisadvies vanwege een epidemie is namelijk geen geldige reden in de annuleringsverzekering.
Ik heb een doorlopende reisverzekering met de dekking natuurrampen en terreuraanslagen. Krijg ik met deze dekking de annuleringskosten vergoed?
Het coronavirus valt niet onder de dekking van een natuurramp of terroristische aanslag en is dus geen geldige reden om te annuleren.
Kan ik mijn verzekering opzeggen en krijg ik de premie terug als ik besluit niet op reis te gaan?
Heeft u de kortlopende annuleringsverzekering vóór 1 november 2019 gesloten dan komt u in aanmerking voor premierestitutie. Neem hiervoor contact met ons op.Een kortlopende annuleringsverzekering gesloten na 1 november 2019 kunt u niet tussentijds opzeggen. Ook krijgt u de betaalde premie niet terug. De doorlopende annuleringsverzekering kunt u na het eerste jaar tussentijds wijzigen of opzeggen.
Ik ben ontslagen omdat het bedrijf waarvoor ik werkte door corona is gesloten. Ik wil nu mijn reis annuleren. Worden de annuleringskosten vergoed?
Ja, dit is gedekt mits u een vast dienstverband heeft. Heeft u een doorlopende reisverzekering met Premium dekking gesloten, dan geldt dit ook als uw tijdelijke dienstverband niet wordt verlengd. Voorwaarde is wel dat u de reis annuleert bij het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij.
Ik ben positief getest op corona. Ik kan dus niet op reis en moet daarom mijn reis annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
Ja, we zien het hebben van corona als ziekte waardoor je de reis kan annuleren. Wij vergoeden dan de annuleringskosten.
Reisverzekering
Voor mijn reis heeft de overheid het reisadvies op oranje staan. Biedt de reisverzekering dan dekking?
Als u op reis gaat naar een gebied waarvoor op de datum van vertrek, vanwege een uitbraak van het coronavirus, een oranje (en rood) reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering geen dekking voor corona gerelateerde schades als u daar naar toe reist. Wordt bijvoorbeeld uw camera gestolen of loopt u een andere ziekte op dan corona, dan is hier dekking voor. Wees uiteraard voorzichtig met uw gezondheid en houdt u aan de richtlijnen van de overheid ter plaatse.
Het reisadvies van de overheid is tijdens mijn reis van geel naar oranje gegaan. Biedt de reisverzekering dan dekking.
Ja, als er op de datum van vertrek nog geen oranje (of rood) reisadvies door de overheid is afgegeven, dan blijft de dekking gehandhaafd. Het advies is echter wel zo spoedig mogelijk naar Nederland terug te keren.
Ik heb mijn reis geannuleerd vanwege het coronavirus. Kan ik nu mijn reisverzekering opzeggen?
Ja, u kunt uw reisverzekering opzeggen en u ontvangt uw premie hiervoor terug.
Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Krijg ik de extra kosten die ik hiervoor gemaakt heb terug?
Wanneer u door het coronavirus in quarantaine moet of het openbaar vervoer vertraagd is door een uitbraak van het virus, krijgt u géén verblijfkosten vergoed. Een virusuitbraak is géén verzekerde gebeurtenis. Neem alsjeblieft contact op met het reisbureau, touroperator of de vervoersmaatschappij waar u de reis heeft geboekt.
Ik wil een reis boeken. Mocht ik op vakantie zijn en niet meer terug kunnen komen kan ik dan een beroep doen op de alarmcentrale van mijn verzekering?
Repatriëring is alleen verzekerd als er een directe medische noodzaak is of in geval van overlijden op vakantie. Er is geen dekking als u vanuit de plaatselijke overheid gevraagd wordt te vertrekken.
Als u een georganiseerde reis boekt bij een ANVR-aangesloten touroperator dan zal de touroperator u helpen om terug te komen naar Nederland. Als u zelf uw reis samenstelt dan bent u zelf verantwoordelijk voor uw terugreis. Wilt u er zeker van zijn dat u geholpen wordt om terug te komen naar Nederland, check dan bij boeking of de ANVR-voorwaarden [https://www.anvr.nl/archief/reisvoorwaarden.aspx] op uw reis van toepassing zijn.