Wat is schadesturing?
Autoschadesturing
Autoschadesturing door verzekeraars is tegenwoordig de norm en vrije keus van de consument voor een schadehersteller is de uitzondering. Dat dit niet altijd in het voordeel is van diezelfde consument, blijkt uit een steekproef en een rondetafelgesprek in een editie van het Assurantie Magazine. Eigen risico’s worden door verzekeraars steeds vaker ingezet als ‘boetes’, die inmiddels kunnen oplopen tot €700. Maar ook het (verplichte) gebruik van imitatieonderdelen (matching quality) is velen een doorn in het oog, omdat hierdoor de dealergarantie kan vervallen.
Het voordeel van schadesturing voor de verzekeraars is evident: door de afspraken met herstelbedrijven zeggen verzekeraars de schadelast laag te kunnen houden. Onder meer “doordat wij een groot deel van onze schaden hierdoor geautomatiseerd kunnen afhandelen”, aldus Aegon. “Voor de klant betekent dit veel gemak, premievoordeel, lagere eigen risico’s en een gegarandeerde kwaliteit van schadeherstel.”
Met dit laatste argument zijn veel schadeherstellers het echter niet eens. Er zijn er verschillende die noodgedwongen ‘onder de kostprijs’werken en dat gaat juist ten koste van de kwaliteit. De verzekeraar kan zich beroepen op de afspraken die zijn gemaakt met de schadehersteller. Maar voor de schadehersteller is de consument de opdrachtgever. Gaat er iets mis, dan is de schadehersteller aansprakelijk en niet de verzekeraar.
Bij
88% van de autoverzekeringen geldt een hoger eigen risico bij een niet-gecontracteerd
schadeherstelbedrijf
Goed opletten
Een klant die bij een schade aan zijn auto niet gestuurd wil worden, zal bij het afsluiten van zijn polis goed moeten opletten. De ervaring leert namelijk dat het soms heel wat zoekwerk vergt om in de polisvoorwaarden het regeltje te vinden dat duidelijk maakt dat er een eigen risico in rekening wordt gebracht op het moment dat een niet aangesloten schadehersteller met de schade aan de slag gaat. Volgens blogger Arthur Goes worden autopolissen ook op vergelijkingssites gepresenteerd met het ‘standaard’lage eigen risico, “waarbij veelal iedere vorm van waarschuwing ontbreekt omdat dit direct gevolgen heeft voor de verkoopcijfers”, aldus Goes.
Ernstig
De Consumentenbond heeft op zich geen bezwaar tegen schadesturing, zolang er maar duidelijk over wordt gecommuniceerd. “Ons zijn geen gevallen bekend dat het soort polis bepaalt welke onderdelen (imitatie) er worden gebruikt, waardoor de fabrieksgarantie komt te vervallen. Als dit zo zou zijn, is dat natuurlijk ernstig”, aldus de Consumentenbond.
(bron AM web)