Geachte lezer , Mag ik je auto even lenen? Een vraag die iedere lezer bekend voorkomt en daar waarschijnlijk ook geen probleem van maakt. "Laat je hem wel heel?". De auto rijdt de straat uit en even later komt het telefoontje. De auto is rijp voor de sloop. Ik bel de verzekeraar wel even....... Nu blijkt dat de 18- jarige eigenaresse van de auto deze auto ook nog eens op naam van haar moeder verzekerd had. Lekker goedkoop, werd toen gedacht. In deze nieuwsbrief staan wij stil bij deze te vaak voorkomende praktijk situaties. Ons kantoor heeft de afgelopen maanden erg veel vragen over de nieuwe ziektekostenverzekering mogen ontvangen. Door middel van de internetlink ziektekostenkrijgt u kort maar krachtig nog een aantal antwoorden op uw vragen. Per 1 januari 2006 is er een nieuwe wet van kracht voor
tussenpersonen. Over deze Wet Financiële Dienstverlening en de gevolgen
daarvan leest u deze maand meer. Yvonne Kroonenberg is de Quorim relatie die deze maand aan het woord is. We publiceren een verhaal uit haar nieuwe boek "Een ster achter het stuur". Mocht u nog op vakantiegaan, vergeet dan niet te zorgen voor een (doorlopende) reisverzekering en annuleringsverzekering. Met vriendelijke groet, Henk Smit. Koppelingen naar de onderwerpen in deze Nieuwsbrief |
Vergunning voor tussenpersonenOp 1 januari 2006 is de Wet financiële dienstverlening (Wfd) van kracht geworden. Deze wet bevat regels voor het aanbieden van, het bemiddelen in en het adviseren over financiële producten aan consumenten en - in het geval van verzekeringen - ook aan bedrijven. De wet stelt eisen aan financiële dienstverleners op het gebied van integriteit, deskundigheid, integere bedrijfsvoering, financiële zekerheid, transparantie en zorgplicht. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt toezicht op de naleving van deze wet. De AFM maakt Quorim heeft haar vergunning op tijd aangevraagd en kan haar advisering voortzetten. We hebben er tevens voor gezorgd dat er voldoende erkende deskundigheid binnen ons kantoor beschikbaar is. Mag ik je auto even lenen? Klik hier voor het maken van een afspraak top Autoverzekering op naam van de ouders Jonge bestuurders maken nog al eens gebruik van de leeftijd en kortingen van hun ouders. Bij de aankoop van een nieuwe auto wordt de auto niet op eigen naam maar op naam van pa of ma verzekerd. Dit lijkt voordelig maar niets is minder waar. Bij een eventuele schade doet de expert onderzoek naar het eigendomsrecht en de regelmatige bestuurder van de auto. Dit betekent concreet dat de mededelingsplicht volgens het verzekeringsrecht niet is nagekomen. Indien achteraf acceptatie zou zijn uitgebleven, mag de verzekeraar de overeenkomst beëindigen. Bij opzet tot misleiden bestaat geen recht op uitkering. Het is maar dat u het weet! Klik hier voor het maken van een afspraak top Versoepelde overgang Spaarloon Zoals bekend kunnen werknemers niet gelijktijdig deelnemen aan de levensloopregeling én aan de spaarloonregeling. Tot voor kort gold de eis dat werknemers voor 1 januari 2006 hun bestaande spaarloonregeling moesten beëindigen om in 2006 te kunnen deelnemen aan de levensloopregeling. De politiek is tot de overtuiging gekomen dat de termijn om werknemers goed te adviseren tot 1 januari 2006 te kort is. Daarom zal éénmalig een ruimere termijn voor deze keuze gelden. Werknemers die niet voor 1 januari 2006 hun spaarloonregeling hebben stopgezet, krijgen toch de mogelijkheid om in 2006 alsnog te beslissen deel te nemen aan de levensloopregeling. Daarbij gelden de volgende voorwaarden: 1. De werknemer kan tot 1 juli 2006 beslissen
om over het jaar 2006 deel te nemen aan de levensloopregeling. Deze wijziging wordt door veel werknemers en werkgevers als positief ervaren. Door alle wijzigingen van afgelopen maand is er onvoldoende tijd geweest om hiervan werk te maken. Quorim Relatie aan het woord: Yvonne Kroonenberg Een ster achter het stuur
Mijn auto was nog geen twee maanden oud , toen ik mijn eerste aanrijding kreeg. Het was geen grote klap. Ik kwam uit een zijstraat en had niet in de gaten dat het verkeer op de voorrangsweg aan het voorsorteren was voor het stoplicht. De bestelauto waar ik met een vaart van 15 km per uur tegenop sukkelde , kwam in mijn beleving helemaal onverwacht naar mij toe gezwenkt. Ik was terdege verzekerd, dus gaf het allemaal niet, maar ik geneerde me. Ik had nog wel een extra lage verzekeringspremie gekregen, omdat vrouwen in het algemeen minder ongelukken maken dan mannen. Sinds die ene aanrijding heb ik geen schade meer veroorzaakt. Ik ben, wat mijn autorij-instructeur noemde, een defensieve automobilist. Ik voer geen oorlog in het verkeer. Achteraf verdien ik de vrouwenkorting dus toch. Onlangs hoorde ik dat een verzekerings-maatschappij in Frankrijk mensen die onder bepaalde astrologische sterrenbeelden zijn geboren minder premie wil laten betalen. Het ging, geloof ik, om Watermannen, Weegschalen en Kreeften. Die zouden veiliger rijden dan bijvoorbeeld Rammen, Steenbokken en Stieren. Ik moest erg lachen om het bericht. Ik kan mij voorstellen dat je liever niet wilt dat er beesten met een gewei achter het stuur zitten, maar dit onwrikbare geloof in astrologie is wel een beetje potsierlijk. Ik heb bijna drie jaar verkering gehad met een astroloog. In het begin verstond ik hem niet eens wanneer hij uiteenzettingen hield over de retrogarde Saturnus, maar gaandeweg leerde ik de taal van de sterren. De uitleg van een horoscoop deed mij denken aan het rapport van een psychologische test. Hoeveel belang iemand er aan hecht, verschilt nogal. Bovendien spreken menselijke eigenschappen elkaar soms geducht tegen: Hitler hield van honden. Als iemand mij destijds vroeg of ik in astrologie geloofde, hield ik mij op de vlakte. Maar één ding herinnerde ik mij goed uit die tijd dat ik omwille van de liefde naar de berichten uit de kosmos luisterde: het sterrenbeeld waaronder iemand geboren is, betekent in de ogen van de astroloog niet veel meer dan het fundament van het gebouw. Hoe iemand zich gedraagt, zou veel meer gelegen zijn in de ascendant, het teken dat aan de horizon rijst. En dan had je nog een verdeling in huizen, waar planeten in kunnen staan en of het nog niet genoeg is, was de hele sterrenhemel ook nog in beweging, zodat er ik-weet-niet-wat kon voorvallen, waar achteraf vast wel een astrlogische verklaring voor te geven was. In dat hemelse licht is het misschien een beetje mager om te zeggen dat een Kreeft nu eenmaal graag thuiszit, zodat hij minder in de gelegenheid is om op de snelweg iemand aan gort te rijden. Het lijkt misschien overbodige vernieuwing. De meeste verzekeringsmaatschappijen weten allang wie de meeste schade veroorzaken: jonge mannen die nog niet zo lang autorijden. Die denken dat ze met hun rijbewijs de hele kosmos kunnen besturen. Dat ligt aan hun frontale hersenschors, de plek waar de beheersing van aandriften zetelt. Die is nog niet voldoende ontwikkeld. Pas als ze vijfentwintig zijn is de aanleg voltooid. Tot die tijd zijn ze een gevaar op de weg. Je hoeft geen astroloog te zijn om te weten welk sterrenbeeld bij ze hoort: Brokkenpiloot. Yvonne Kroonenberg. Een ster achter het stuur Klik hier voor het maken van een afspraak top zich zorgen over het beperkte aantal financiële dienstverleners dat een Wfd-vergunning heeft aangevraagd. Tussenpersonen die na 31 januari een verzoek om een vergunning indienen komen niet meer in aanmerking voor het overgangsregime van deze wet. Dat betekent dat zij hun werkzaamheden per direct moeten stakentot de vergunning daadwerkelijk wordt toegekend. |
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- zorgnieuwsbrief 2007
- september 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- juni 2006, recreatie special
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- zorgverzekering 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- juni 2005
- mei 2005
- april 2005
- maart 2005
- februari 2005
- december 2004
- november 2004
- oktober 2004
- september 2004
- mei 2004
- april 2004
- maart 2004