2CV garage
04-10-2023Op ongeveer 135 kilometer van ons kantoor in Sint Oedenrode, komen we aan op het industrieterrein in het plaatsje Wormer. Eenmaal aangekomen bij het autobedrijf van Sander zie je direct dat het geen doorsnee autobedrijf betreft. Geen vlaggenschip voor de deur met pakkende teksten, maar een nostalgisch gevoel bekruipt ons als we ontvangen worden door “De Lelijke Eend” naast de ingang.
Eenmaal binnen ontvangt Sander ons vol trots. Om ons heen staan lelijke eendjes, ofwel de Citroën 2CV, in letterlijk alle kleuren en staten. Inderdaad, geen maten, maar staten. Van wrak tot compleet gereviseerde, opnieuw opgebouwde 2CVs. Alsof ze zojuist, in de jaren ‘50, in Parijs van de band komen rollen. Aan de koffie vertelt Sander ons over zijn bedrijf en waarom juist “De Lelijke Eend” zijn hart heeft veroverd.
Als klein jongetje was hij al geïnteresseerd in auto’s. Op zijn fiets ging hij dealers af om foldertjes van de nieuwste modellen te halen. Door sommige dealers werd dit als vervelend ervaren en werd hij weggejaagd, wat natuurlijk geen reclame is voor het merk. Bij Citroën pakte ze dit goed aan, daar lag zijn eerste kennismaking met het merk.
Bijna 28 jaar geleden, toen Sander HTS Bouwkunde studeerde, kreeg hij de sleutel van zijn eerste 2CV. “Ik studeerde, wilde autorijden en met een beperkt budget kwam ik uit bij mijn eerste Eend. Ik was toen al handig, dus het onderhouden van de auto kon ik zelf. Voor een student is het natuurlijk ideaal wanneer je daarop kunt besparen” vertelt Sander. Deze Eend is overigens nog steeds in zijn bezit en loopt nog als een zonnetje.
Toen hij zijn studie succesvol had afgerond en de ingenieurstitel aan zijn naam mocht toevoegen, was hij zoekende. “Ik wist niet zo goed wat ik moest doen en zat bij een bedrijf in Amsterdam dat in Eendjes deed, daar ben ik zo’n anderhalf jaar blijven hangen”. Later heeft hij nog diverse functies bekleed bij een woningbouwvereniging, die in 2000 ging fuseren. Inmiddels een vrouw, twee kinderen en 18 Eendjes verder besluit Sander de stad te verlaten en een rustigere plek te zoeken. “Met een steuntje in de rug van de Belastingdienst”, lacht hij. “De Belastingdienst was van mening dat ik een bedrijf had. Ik heb er steeds weer een Eendje bij gekocht en het afscheid nemen viel me niet zo goed. Ik heb er maar aan toegegeven, we hebben beide onze banen opgezegd en zijn het avontuur aangegaan, op zoek naar een pand”.
“Geen enkele medewerker is automonteur van origine, maar we delen allemaal dezelfde passie en kunde”
Hij betrok een ruimte van 120m2, die hij door de tijd heen kon uitbreiden tot 500m2. Het pand werd te krap en 5 jaar geleden heeft hij zijn huidige pand betrokken dat maar liefst 2500m2 groot is. Hij heeft nu voldoende ruimte om een voorraad aan te houden van onder andere oude 2CVs, die volledig opnieuw kunnen worden opgebouwd. Sander doet dit niet alleen, maar met een enthousiast team. “Geen enkele medewerker is automonteur van origine, maar we delen allemaal dezelfde passie en kunde” vervolgt Sander.
Een Eend met techniek uit de 21e eeuw!
De 2CV is in 1949 in productie genomen, maar bij de 2CV Garage trekken ze de techniek, indien gewenst, door naar de 21e eeuw. Sander heeft een samenwerking met Ruben, met een shop-in-shop principe, die de Eendjes kan voorzien van een volledig elektrische aandrijving. Bijzonder om in te rijden en aan het stoplicht ben je menig moderne auto voor.
Bij Sander Aalderink's 2CVGarage kun je terecht voor onderhoud, reparatie of de aankoop van een Eend. Maar je bent evengoed welkom voor een bak koffie, een inkijkje en verhalen over wellicht de meest iconische auto die Frankrijk heeft voortgebracht. “De techniek is interessant, maar het wordt pas echt leuk als techniek en mensen samenkomen”, aldus Sander.
Voor meer informatie kun je kijken op: Sander Aalderink's 2CVGarage
Terug