Aansprakelijkheid bij een servercrash
01-09-2015De leverancier heeft mede onderhoud, beheer en service op zich genomen. Daaronder wordt tevens verstaan het verzorgen van wekelijks onderhoud - op afstand - van de server. De door de leverancier geleverde server crasht. De afnemer stelt de leverancier aansprakelijk voor de geleden en nog te lijden schade als gevolg van de crash en het daarmee samenhangende verlies van data.
De afnemer stelt zich op het standpunt dat partijen hebben afgesproken dat de leverancier een dagelijkse back-up zou verzorgen op een externe server tegen betaling van € 50,- per maand. Volgens de leverancier was de afnemer zelf verantwoordelijk voor de inhoud van deze back-up. De leverancier stelt dat zij enkel gehouden was ruimte ter beschikking te stellen op zijn server voor het maken van de back-up, en heeft ook aan de afnemer uitgelegd hoe een back-up diende te worden gemaakt.
Voorts voert de afnemer nog aan dat van een zorgvuldig leverancier mag worden verwacht dat hij zorg draagt voor een volledige back-up. Hiermee doet de afnemer een beroep op de zorgplicht van de leverancier.
Het gerechtshof beoordeelt vervolgens alle bewijsstukken, en komt tot het oordeel dat partijen niet hebben afgesproken dat de leverancier de verplichting had om volledige back-ups te maken van alle bestanden van afnemer. Ten aanzien van de back-ups is slechts komen vast te staan dat de leverancier daarvoor ruimte op haar server ter beschikking zou stellen. Dit betekent niet dat de leverancier ook verantwoordelijk is voor de inhoud van de back-ups en de bruikbaarheid daarvan voor de bedrijfsvoering van de afnemer.
Het gerechtshof gaat ook niet mee in het beroep op schending van de zorgplicht.
Terug