Achilleshiel in nieuw pensioencontract
01-04-2013Tegelijkertijd hebben deze deelnemers zelf vrijwel niets te kiezen.
Dat zullen ze op den duur niet meer aanvaarden en daarom is dit gebrek
aan zeggenschap een achilleshiel van formaat.
Dit betoogde algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars
jop 19 maart tijdens het congres ‘Pensioen Actualiteiten’ in het Mercure
Hotel te Amsterdam: “Het nieuwe pensioencontract is beter bestand tegen
de gure wind, kan schokken beter absorberen, stabiliseert de premies en
heeft nog meer belangrijke voordelen. Maar we zullen moeten onderkennen
dat het nieuwe pensioencontract een achilleshiel van formaat heeft omdat
het de risico’s bij de klant legt terwijl die daar hoegenaamd niets over
te zeggen heeft. Op den duur zullen nog maar heel weinig mensen dat willen
accepteren”, aldus Weurding.
Volgens Weurding heeft het Nederlandse pensioenstelsel jarenlang terecht
de wereldranglijst van beste systemen aangevoerd, maar wordt dat al lang
niet meer zo beleefd. Pensioenrechten worden immers aangetast onder invloed
van de financiële crisis, gestegen levensverwachting en forse beperking
van het
Witteveenkader, waardoor het bereiken van een goed pensioen vrijwel onmogelijk
wordt. Maar ook maatschappelijke trends, zoals de toegenomen arbeidsmobiliteit
en de afnemende solidariteit tussen jong en oud, zetten het stelsel onder
druk.
Pensioenuitvoerders ontwikkelen tegen deze achtergrond vrij complexe en
diverse regelingen, die aan deelnemers niet meer goed zijn uit te leggen,
aldus Weurding. Hij bepleit daarom een fundamentele discussie over de toekomst
van het stelsel, waarbij een van de uitgangspunten moet zijn dat de pensioen-deelnemer
meer te vertellen krijgt. “De klant heeft op dit moment eigenlijk hoegenaamd
geen rol. (…) We zijn op een punt gekomen dat we ook op pensioengebied
het primaat aan de klant moeten geven”.
Het Verbond van Verzekeraars heeft het bureau TNS NIPO gevraagd onderzoek
te doen naar wat een klant van een pensioenregeling verwacht, wat hij daar
voor over heeft en in welke mate hij daar zelf iets over te zeggen wil
hebben. Daarbij worden vier scenario's aan consumenten voorgelegd, op basis
waarvan de sector een visie wil ontwikkelen.
De resultaten hoopt het Verbond van Verzekeraars voor september te kunnen publiceren.
bron: Verbond van Verzekeraars
Terug