Bijzondere klanten

Goed in het bedenken van oplossingen.

AFM zet mystery shopper in

01-09-2011

Bij mystery-shopping neemt de AFM de rol aan van consument, zonder dat de onderzochte partij ervan op de hoogte is dat zij te maken heeft met de toezichthouder. De AFM kondigt aan de ‘mystery shoppers’ vaker te gaan inzetten voor toezichtdoeleinden.

Testklanten
In een eerste onderzoek van dit type werden 58 kantoren (23 leden van franchiseorganisaties en 35 zelfstandige) bezocht met het oog op het dienstverleningsdocument (dvd). Bij 86% van de adviesgesprekken bleek dit document tiijdig te zijn verstrekt, aldus de AFM. De meeste adviseurs gaven de consument de gelegenheid het dvd door te nemen en bijna de helft lichtte het document ook toe in het gesprek. Bij een eerder onderzoek in 2010 gaf 97% van de adviseurs aan het dvd tijdig te verstrekken. De AFM heeft daarom met de mystery-shopmethode onderzocht in hoeverre dit strookt met de praktijk. Het is de toezichthouder opgevallen dat franchiseorganisaties het verstrekken van het dienstverleningsdocument beter in het adviestraject lijken te hebben ingebed dan zelfstandige kantoren. Uit overleg met het ministerie van Financiën en andere toezichthouders is de conclusie getrokken dat de AFM onder voorwaarden testklanten mag inzetten om financiële dienstverleners te controleren op onder meer naleving van de Wft. Zulke adviesgesprekken worden eventueel van te voren aangekondigd in de branche; van uitlokking zal geen sprake zijn, aldus de AFM.

Reactie Verbond
Ook verzekeraars maken gebruik van mystery shoppers om de kwaliteit van hun dienstverlening aan de klant verder te kunnen verbeteren. Hoewel de AFM reeds over zeer ruime onderzoeksbevoegdheden beschikt, kan dit instrument de AFM helpen om een beter inzicht te krijgen in de uitvoeringspraktijk van de financiële sector. Het Verbond begrijpt dat de AFM het instrument prudent wil gebruiken; bijvoorbeeld alleen indien er aanwijzingen zijn dat de onderzoeksvragen niet op normale wijze goed zijn te beantwoorden. Voor het trekken van harde conclusies is het instrument – dat slechts steeksproefsgewijs kan worden toegepast op kleine aantallen – minder geschikt.


bron: Verbond van Verzekeraars

Terug
Direct contact Stel uw vraag Afspraak maken

Welkom bij Quorim

De oorsprong van Quorim gaat vele jaren terug. De rechtsvoorgangers zijn al in de jaren zeventig begonnen met het adviseren van bedrijven en particulieren. Op onze site treft u regelmatig nieuwsonderwerpen aan die u als particulier of als bedrijf kunnen helpen bij het maken van uw keuzes. Wij adviseren ondernemers en particulieren op het gebied van risicobeheer en verzekeringsoplossingen. 

Sinds 2023 maakt Quorim onderdeel uit van Summa Groep.

Contact

Quorim BV

Pettelaarpark 110 (hoofdkantoor)    

5216 PS  's-Hertogenbosch

Tel: 088-7654054
Fax: 088-7654099
info@quorim.nl 

Direct contact

Telefoon

088-7654054

E-mail

info@quorim.nl


Adresgegevens

Vestiging 's-Hertogenbosch

Pettelaarpark 110 (hoofdkantoor)    

5216 PS  's-Hertogenbosch

Vestiging Ekkersrijt
Ekkersrijt 4607
5692 DR Son en Breugel


Openingstijden

Van maandag t/m vrijdag geopend
van 08.30 uur tot 17:30 uur *

Stel uw vraag

Wij staan u graag te woord! Vul uw vraag en gegevens in en wij reageren zo snel mogelijk.

Afspraak maken

Direct contact
Stel uw vraag
Afspraak maken
Top