Akkoord met oldtimerbranche
12-05-2013Het akkoord van 24 april 2013 ziet er samengevat als volgt uit:
- Leeftijdsgrens voor vrijstelling gaat per 1 januari 2014 naar 40 jaar voor benzine, LPG en diesel auto's (alsmede motorfietsen, bussen, vrachtauto's en kampeerauto's).
- Voor personenauto's (alsmede bestelauto's, motorfietsen, bussen en vrachtauto's) op benzine, die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar en ouder dan 26 jaar zijn, komt een overgangsregeling waarbij een kwarttarief betaald kan worden van maximaal 120 euro per jaar, maar dan mag er tijdens de wintermaanden (december, januari, februari) geen gebruik maken van de openbare weg.
- Voor dieselauto's en auto's met een ingebouwde LPG installatie komt geen overgangsregeling. Auto's met een LPG installatie die in de originele staat worden hersteld komen in aanmerking voor de overgangsregeling voor benzine auto's.
- Het is ook mogelijk om in plaats van het afgetopte kwarttarief de reguliere motorrijtuigenbelasting te betalen. Dan kan er het gehele jaar gebruik gemaakt worden van de openbare weg. Ook blijft het mogelijk om de auto te schorsen waarbij de huidige regels voor schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. De keuze voor het afgetopte kwarttarief geldt voor minimaal één kalenderjaar. Het is niet mogelijk om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsing als het kwarttarief.
De groep "Vrijstelling Oldtimer" wil de politiek gaan uitdagen met betrekking tot de vrijstelling MRB en streeft naar het onvoorwaardelijk behoud van de bestaande regeling voor vrijstelling motorrijtuigenbelasting.
Quorim heeft speciale verzekeringen voor (semi) klassiekers.
Bekijk hier de brief van staatssecretaris Weekers.
Terug