Alarmdoormelding goed geregeld?
01-08-2014Alarmdoormelding ging jarenlang via ISDN, vooral omdat er geen goed alternatief was. Er was wel behoefte aan alarmdoormelding via internet, maar dit was lang onbetrouwbaar. Ook ontbraken normen, waardoor de verbinding niet te certificeren was en de betrouwbaarheid van de alarmdoormelding niet kon worden geborgd. Beveiligingsbranche en verzekeraars zijn hiermee daarom terughoudend geweest. Inmiddels zijn die normen er wel, en heeft het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid de Verbeterde Risicoklassen Indeling hierop aangepast. Dat betekent dat eigenaren van alarmsystemen kunnen overstappen zonder toestemming van de verzekeraar; die kan er nu namelijk vanuit gaan dat de doormelding goed geregeld is.
Tijdig actie ondernemen
Nu er goede alternatieven zijn, en meeste bedrijven daarvoor zijn
toegerust, stopt KPN definitief met DigiAccess Alarm. Vanaf januari 2015
is de dienst niet meer operationeel, maar al sinds deze zomer krijgt de
dienst geen ondersteuning meer. Dat kan betekenen dat bij een inbraak mogelijk
geen melding wordt gedaan bij de alarmcentrale. Met alle gevolgen van dien,
want geen goede doormelding, betekent geen verzekeringsdekking.
Gebruikers van de dienst moeten dus kiezen voor een nieuw alternatief.
En dat betekent meer dan een andere stekker inpluggen, ook volgens de eisen
van de VRKI en Europese normen. Zo moet er sprake zijn van een dubbele
verbinding, zodat de melding ook doorkomt bij sabotage of storing. Het
is dus belangrijk tijdig actie te ondernemen om niet voor vervelende verrassingen
te komen staan.
(Bron: KPN, Nationale-Nederlanden)