Algemene voorwaarden
01-10-2021Vaak staat op een offerte de volgende standaardzin: “Op deze offerte zijn de algemene voorwaarden van bedrijfsnaam/branche van toepassing”. Veel ondernemers denken dat dit voldoende is, en sturen de algemene voorwaarden niet mee, maar is dat ook echt zo? Nou, het antwoord daarop is makkelijk. Dit is niet voldoende. Voor het van toepassing verklaren van de algemene voorwaarden kunt u een standaardzin opnemen op de offerte. Zorg ervoor dat de zin die op de offerte staat ook daadwerkelijk overeenkomt met hoe het in de praktijk gaat. Staan de voorwaarden dus op de achterzijde van de offerte? Benoem dit dat in uw standaardzin. Meesturen kunt u eenvoudig doen door een kopie toe te voegen of ze op de achterzijde van de offerte af te drukken.
Elektronisch contracteren
Sluit u elektronisch contracten, dan moet u ze elektronisch toezenden. Verwijs dan niet alleen naar uw internetwebsite (waar ze op staan), maar stuur ze bijvoorbeeld in PDF toe. Hiervoor gelden specifieke vereisten. De voorwaarden moeten onder andere opgeslagen kunnen worden en u mag de voorwaarden waar de klant mee akkoord is gegaan niet eenzijdig kunnen wijzigen.
Gevolgen
Stuurt u de voorwaarden niet mee of pas met de factuur, dan kan de klant zeggen dat ze niet van toepassing zijn. En geloof ons: als er problemen zijn en de klant juridisch advies inwint is dit de eerste vraag die een jurist stelt. U kunt dan bijvoorbeeld geen beroep doen op een garantiebepaling of een beperking van de aansprakelijkheid.
Actiepunt
Ga eens na hoe u het contractproces heeft ingericht. Gebruikt u de algemene voorwaarden wel op de juiste manier?
Terug