Arbowetgeving
15-06-2017Op 1 juli 2017 ondergaat de arbowetgeving een aantal belangrijke wijzigingen. Deze aanpassing moet de preventie en de arbodienstverlening verder verbeteren en de betrokkenheid van werknemers vergroten. De Inspectie SZW krijgt meer mogelijkheden tot handhaving om deze aanpassingen te stimuleren. Alle nieuwe contracten voor arbodienstverlening die op of na 1 juli 2017 worden afgesloten, moeten aan de nieuwe wettelijke regels voldoen. Werkgevers en arbodienstverleners hebben een jaar de tijd, tot 1 juli 2018, om alle contracten en dienstverlening aan te passen.
De nieuwe Arbowet leidt zeer waarschijnlijk ook tot nieuwe taken voor de preventiemedewerker en de arbodienst of bedrijfsarts. Zorg dat u tijdig de benodigde uren voor de preventiemedewerker en voldoende budget voor het contract met de arbodienst reserveert. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan de (extra) tijd die gemoeid kan zijn met werkplekbezoek, het onderzoeken en melden van beroepsziekten door de bedrijfsarts en goede samenwerking van externe dienstverleners met de preventiemedewerker en de OR.
Klik hier voor de Samenvatting wetswijzigingen arbeidsomstandighedenwet.
Terug