Autoschadesturing
01-02-2015Autoschadesturing door verzekeraars is tegenwoordig de norm en de vrije keus van de consument voor een schadehersteller is de uitzondering. Dat dit niet altijd in het voordeel is van diezelfde consument is uit onderzoek van het AM (Assurantie Magazine) gebleken. Eigen risico’s worden door verzekeraars steeds vaker ingezet als ‘boetes’, die inmiddels kunnen oplopen tot EUR 700,- Maar ook het (verplichte) gebruik van imitatieonderdelen is velen een doorn in het oog, omdat hierdoor de dealergarantie kan vervallen en het bovendien tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Voordeel
Het voordeel van schadesturing voor de verzekeraars is evident: door de
afspraken met herstelbedrijven zeggen verzekeraars de schadelast laag te
kunnen houden. Voor de klant betekent dit veel gemak, premievoordeel, lagere
eigen risico’s en een gegarandeerde kwaliteit van schadeherstel.”
Oneens
Met dit laatste argument zijn veel schadeherstellers het echter
niet eens. Er zijn er verschillende die noodgedwongen ‘onder de kostprijs’
werken en dat gaat juist ten koste van de kwaliteit. De verzekeraar kan
zich beroepen op de afspraken die zijn gemaakt met de schadehersteller.
Maar voor de schadehersteller is de consument de opdrachtgever. Gaat er
iets mis, dan is de schadehersteller aansprakelijk en niet de verzekeraar.
Opletten
Een klant die bij een schade aan zijn auto niet gestuurd wil worden, zal
bij het afsluiten van zijn polis goed moeten opletten. De ervaring leert
namelijk dat het soms heel wat zoekwerk vergt om in de polisvoorwaarden
het regeltje te vinden dat duidelijk maakt dat er een eigen risico in rekening
wordt gebracht op het moment dat een niet aangesloten schadehersteller
met de schade aan de slag gaat. Volgens blogger Arthur Goes worden autopolissen
ook op vergelijkingssites gepresenteerd met het ‘standaard’ lage eigen
risico, “waarbij veelal iedere vorm van waarschuwing ontbreekt omdat dit
direct gevolgen heeft voor de verkoopcijfers”.
Omzet boven kwaliteit
Het is begrijpelijk en noodzakelijk dat de verzekeraars met de slechte
rendementen aan het werk gaan. De rekening hiervoor mag niet bij de verzekerden
worden neergelegd. Er moet beter gekeken worden naar de kosten die gemaakt
worden om nieuwe verzekerden binnen te halen. De vergelijkingssites maken
het voor consumenten aantrekkelijk om op basis van een lage premie een
verzekeraar te kiezen. Er wordt veel gewisseld waardoor de gemaakte kosten
niet tot nauwelijks terug verdiend worden. De honger naar nieuwe omzet
wint het vaak van een verstandig acceptatie- en prijsbeleid. Hierdoor is
een positief rendement nauwelijks haalbaar.
(bron AM Magazine).
Terug