"Goedkope" autoverzekering
01-06-2015De heilige koe is binnen ieder gezin een belangrijke kostenpost. Vandaar dat de autoverzekering regelmatig onderwerp van gesprek is op feestjes. Iedere buurman weet "precies" hoe het zit.
Onderstaand geven wij u een overzicht van belangrijke punten uit de voorwaarden van autoverzekeraars. Naast de premie is het belangrijk juist hier allert op te zijn.
1. WA, WA beperkt casco of volledig casco (all risk)
In de praktijk komen wij verschillende situaties tegen. De meest voorkomende
is toch wel dat men vergeet de dekking aan te passen aan de leeftijd van
de auto. Hoeveel nut heeft het om een auto van 10 jaar nog volledig casco
te verzekeren? Of hoe onverstandig is het om een gefinancierde auto uit
de volledig casco dekking te halen? De financieringsmaatschappij gaat bij
een schade de lening bij u verhalen en daarnaast heeft u waarschijnlijk
geen geld om een andere auto te kopen. Op een beperkt casco verzekering
is er tevens dekking voor diesftal en ruitschades. Vroeger was een voorruit
nog niet zo kostbaar. Tegenwoordig loopt het vervangen hiervan al snel
in de papieren. Als u al een hoge korting heeft opgebouwd valt vaak de
meerprijs voor een beperkt casco dekking wel mee.
2. De bonus malus ladder
Door middel van het bonus-malussysteem worden goede rijders met
bonus beloond en brokkenpiloten met malus gestraft. Het bonus malussysteem
is ingevoerd in 1982 als vervanging van het no-claimsysteem.
Vaak wordt er nog gesproken van no-claimkorting. Autoverzekeraars hebben
allemaal een andere bonus-malus ladder. Zeverschillen in korting op de
premie, terugval in korting en verlies van schadevrije jaren. Ook in lengte
zijn er verschillen.
Een verzekeraar die in aanvang een aantrekkelijke korting biedt, kan wellicht werken met een bonus-malus ladder die u bij schades zwaar straft. In ons onderzoek zien wij grote verschillen. Er zijn verzekeraars die u na één schade al direct 10% tot 15% meer premie laten betalen. Maar er zijn ook verzekeraars die u na een schade de korting laten behouden. In enkele gevallen loopt deze korting op tot 80%. In de voorwaarden van iedere verzekeraar ziet u de werking van de bonus-malus ladder met daarbij de gevolgen na een schade. Als u eenmaal schades gemaakt heeft, zal het "voordelig overstappen" ook wat minder makkelijk gaan. U bent dan immers voor de verzekaar niet echt een aantrekkelijke klant meer.
3. De bonusbeschermer
Het aantal verzekeraars dat een bonusbeschermer aanbiedt wordt
steeds kleiner.Toch vinden we hem hier en daar nog wel terug, met name
op lopende polissen. De bonusbeschermer biedt u de garantie dat u bij het
rijden van een schade uw korting behoudt. Wat veel mensen vergeten, is
dat uw schadevrijejaren wel worden aangetast. U kunt dus de maximale korting
hebben terwijl u misschien geen schadevrije jaren meer heeft. Overstappen
is dan uitgesloten. Want de korting die u bij verzekeraar A heeft neemt
verzekeraar B niet over. Daar begint u dus waarschijnlijk zonder korting.
De bonusbeschermer kost geld, vaak is de premie hiervoor 10% van uw autopremie. Voor verzekerden die al op trede 20 staan voegt een bonusbeschermer niets toe en betaalt u eigenlijk teveel premie.
4. De 2e of 3e gezinsauto
Vaak bieden verzekeraars een aantrekkelijke korting voor de 2e of 3e gezinsauto.Voor
de tweede of derde gezinsauto wordt de korting overgenomen van het eerste
voertuig. En deze kan oplopen tot een korting van maximaal 75%.Hiermee
verzekert u zonder dat hiervoor schadevrije jaren hoeven te zijn opgebouwd
uw tweede of derde auto extra voordelig. Maar let op! Indien u de eerste
auto bij de verzekeraar weghaalt omdat deze elders goedkoper verzekerd
kan worden, dan zal de verzekeraar de korting op de andere auto's waarschijnlijk
laten vervallen. Goedkoop wordt dan duurkoop.
Bijna altijd moet de regelmatige bestuurder van de tweede auto dezelfde persoon zijn als van de eerste auto of zijn inwonende partner. Auto's van kinderen zijn bijna altijd uitgesloten van de tweede gezinsautoregeling. Bovendien eisen veel verzekeringsmaatschappijen dat de bestuurders van een of beide auto's ouder zijn dan 24 jaar.
5. Auto op naam van ouders
Het komt regelmatig voor dat jongeren een autoverzekering willen afsluiten op naam van hun ouders. Ook zijn er ouders die hun zoon of dochter financieel willen ondersteunen door een autoverzekering af te sluiten op hun eigen naam. Ouders denken ten onrechte dat hun kind kan profiteren van de schadevrije jaren die de ouders hebben opgebouwd. Dit is niet het geval en de ouder en het kind lopen hierdoor grote risico's.
Indien een autoverzekering wordt afgesloten op naam van de ouders dan pleegt u verzekeringsfraude. De verzekeraar kan ervoor zorgen dat uw naam op de zwarte lijst komt te staan. Omdat u niet aan de voorwaarden van de autoverzekering houdt, kan de verzekeraar besluiten om eventuele schades niet uit te keren en opu te verhalen.
6. De nieuwwaarderegeling
Een nieuwwaarderegeling betekent dat de verzekeraar bij total loss of diefstal
een bedrag uitkeert dat hoog genoeg is om een soortgelijke nieuwe auto
te kunnen kopen. Autoverzekeraars bieden verschillende regelingen aan.
Vooral de leeftijd van de auto speelt daarbij een belangrijke rol. De meeste
verzekeraars gaan uit van één jaar, andere van twee of drie jaar. Het is
vaak wel mogelijk om extra looptijd van de regeling bij te kopen tegen
een hogere premie. Na drie jaar eindigt de nieuwwaarderegeling en krijgt
u de dagwaarde uitgekeerd bij total loss of diefstal. Om de dagwaarde te
bepalen wordt gebruik gemaakt van koerslijsten, meestal de lijst van de
ANWB.
7. Aanvullende verzekeringen
Het gevaar van aanvullende verzekeringen kan zijn dat u deze ook
al op een andere polis heeft verzekerd. Zo heeft een verhaalsrechtsbijstandverzekering
geen nut als u al een volledige rechtsbijstandverzekering voor uw gezin
heeft lopen. Ook zijn er tegenwoordig goede oplossingen voor inzittendenverzekeringen.
U kunt op pakketniveau een verzekering sluiten voor de auto's binnen het
gezin die tevens dekking biedt voor uw gezinsleden in andere auto's. De
losse inzittende verzekeringen kunt u dan laten beeïndigen. Ook zien wij
nog vaak dat er naast de ongevalleninzittendeverzekering de
schadeverzekering voor inzittenden wordt gesloten. Ondanks het feit
dat dit twee soorten verzekeringen zijn, is dit wel wat veel van het goede.
8. Premiebetaling en RDW
De premie van de autoverzekering dient binnen 30 dagen na de vervaldatum
te zijn betaald aan de verzekeraar. Na ongeveer 14 dagen ontvangt u een
herinnering dat de premie nog niet betaald is. Als de premie na 30 dagen
nog altijd niet betaald is vervalt de dekking op uw autoverzekering met
terugwerkende kracht per vervaldatum. De auto is dan dus niet meer verzekerd.
Blijkt uit de controle door de RDW dat uw voertuig als niet verzekerd of
niet APK-goedgekeurd staat geregistreerd, dan ontvangt u een boete. Deze
boete bedraagt EUR 400,-. Vaak is het verstandiger de premie automatisch
te laten incasseren.
9. Auto collecties
Speciaal voor liefhebbers van meerdere klassieke
auto's hebben wij een oldtimer collectief. Omdat u in principe
maar in één auto tegelijk rijden kan, is de premie voor verzamelingen extra
laag. Uw auto's worden allemaal op één polis verzekerd waardoor de korting
kan oplopen tot maar liefst 70%.
10. Advies
Natuurlijk worden deze verzekeringen vaak via internet aangeboden als "doe
het zelf" producten. Dat is ook logisch als het online aangeboden
wordt. Toch ziet u in de voorgaande 7 punten dat er nogal wat verschillen
bestaan tussen de autoverzekeraars. Zolang er niets gebeurt is er ook niet
aan de hand. Sterker nog, als u zeker weet dat er niets gebeurt heeft u
ook geen verzekering nodig. Maar als er onverhoopt toch iets gebeurt, dan
is het fijn dat u wordt bijgestaan met raad en daad. En dat de verzekering
dan precies doet wat u bij het afsluiten bedoeld had. De vraag is of u
alle deze punten laat schieten voor 15 of 20% voordeel. Want wat
is dit voordeel dan uiteindelijk waard?
Vraag hier uw autoverzekering aan