Een zorgeloos advies

Vrijheid in verzekeren.

Autoverzekering wordt duurder

16-11-2018

Verzekeraars hebben jaren lang te lage premies gerekend voor hun autoverzekeringen als gevolg van sterke concurrentie. Immers, een verzekeraar die een lage autopremie rekent, staat bovenaan in de (premie)vergelijkingssites en zal door een verzekeringnemer eerder worden gekozen dan een verzekeraar die een hogere premie rekent (en zichzelf hierdoor uit de markt prijst). Door de toenemende schadelast komen verzekeraars steeds vaker niet uit met deze lage premies en lijden hierdoor verlies.

Waardoor neemt die schadelast dan zo toe de laatste jaren? Dit heeft meerdere oorzaken:

Letselschades

Het aantal letselschades in het verkeer neemt steeds meer toe, enerzijds omdat het steeds drukker wordt in het verkeer. Het gebruik van de smartphone in het verkeer is niet meer weg te denken en dit is helaas een hele grote boosdoener als het om de schadeoorzaak gaat.

Maar bijvoorbeeld ook omdat er steeds meer (geluidsarme) elektrische voertuigen in het verkeer rijden waar anders op geanticipeerd moet worden. Denk maar aan de elo-bike en de speedpedelec: ‘Fietsen’ die veel sneller voor je neus kunnen staan dan een gewone fiets, en waarmee dus op een andere manier rekening moet worden gehouden bij deelname aan het verkeer. Want ook al is een speedpedelec wettelijk gezien een motorrijtuig, de bestuurder ervan is minstens net zo kwetsbaar als een gewone fietser.

De letselschadeuitkeringen nemen ook in hoogte toe en smartengelduitkeringen komen ook steeds vaker voor en kunnen dan ook nog eens hoger zijn dan vroeger. Daarnaast is vanaf 1 januari 2019 ook de vergoeding van affectieschade wettelijk geregeld wat ook zal kunnen leiden tot een toenemende schadelast.

Cascoschadeuitkeringen

Anderzijds worden cascoschadeuitkeringen steeds hoger: het wordt steeds duurder om schades aan auto’s te repareren. Auto’s zijn steeds meer voorzien van allerlei technische snufjes, van elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde buitentemperatuurmeter en dodehoek-detectie tot slimme koplampen die de bestuurder kunnen ‘vertellen’ of zijn auto wel of niet in dat smalle straatje past.

Nog een voorbeeld: vroeger gaf het merkembleem in de grille van de auto aan om welk merk auto het ging. Tegenwoordig geeft het embleem nog steeds aan welk merk auto het vertegenwoordigt, maar in het merkembleem huizen ook allerlei sensoren die te maken hebben met de adaptieve cruisecontrol, sensoren voor automatisch parkeren, er kan een camera in zitten, het signaleert of de auto wel netjes tussen de lijnen op de weg rijdt, ga zo maar door.

Waar vroeger een merkembleem een paar euro kostte, kost dat technische wonder vol elektronica nu enkele honderden euro’s. En dat is dan nog maar één klein onderdeel van een moderne auto.

Het is dus niet verwonderlijk dat als er een schade plaatsvindt, de schadeuitkering een heel stuk hoger is dan een aantal jaren geleden. En dat verzekeraars, naast zich bezig te houden met schadepreventieve maatregelen, zich helaas ook genoodzaakt zien de verzekeringspremies af te stemmen op de hedendaagse risico’s.

Opletten!

Van groot belang om de premie betaalbaar te houden, is dat de schade-uitkeringen niet verder stijgen, of liever nog dat het aantal schades wordt verminderd. Hier helpen de elektronische rijhulpmiddelen ook aan mee, maar de bestuurder zal toch voorlopig zelf zijn aandacht op de weg moeten houden en zich niet laten afleiden van zijn taak: de auto besturen. Die elektronische rijhulpmiddelen kunnen de bestuurder ook zo’n gevoel van veiligheid geven dat de aandacht van de bestuurder verslapt omdat ‘de auto zelf wel oplet’. Gelukkig bieden steeds meer verzekeraars hulp, in de vorm van apps die het rijgedrag monitoren of het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden onmogelijk maken. En hier uiteraard een premievoordeel tegenover stellen wanneer blijkt dat het rijgedrag van de verzekerde aantoonbaar verbetert. Een mooi voorbeeld hiervan is het Rij-Zeker-project van de Vereende zelf!

Meer informatie op de site van De Vereende.

Terug
Direct contact Stel uw vraag Afspraak maken

Welkom bij Quorim

De oorsprong van Quorim gaat vele jaren terug. De rechtsvoorgangers zijn al in de jaren zeventig begonnen met het adviseren van bedrijven en particulieren. Op onze site treft u regelmatig nieuwsonderwerpen aan die u als particulier of als bedrijf kunnen helpen bij het maken van uw keuzes. Wij adviseren ondernemers en particulieren op het gebied van risicobeheer en verzekeringsoplossingen. 

Sinds 2023 maakt Quorim onderdeel uit van Summa Groep.

Contact

Quorim BV

Pettelaarpark 110 (hoofdkantoor)    

5216 PS  's-Hertogenbosch

Tel: 088-7654054
Fax: 088-7654099
info@quorim.nl 

Direct contact

Telefoon

088-7654054

E-mail

info@quorim.nl


Adresgegevens

Vestiging 's-Hertogenbosch

Pettelaarpark 110 (hoofdkantoor)    

5216 PS  's-Hertogenbosch

Vestiging Ekkersrijt
Ekkersrijt 4607
5692 DR Son en Breugel


Openingstijden

Van maandag t/m vrijdag geopend
van 08.30 uur tot 17:30 uur *

Stel uw vraag

Wij staan u graag te woord! Vul uw vraag en gegevens in en wij reageren zo snel mogelijk.

Afspraak maken

Direct contact
Stel uw vraag
Afspraak maken
Top