Beloning adviseur
30-09-2010Bob Veldhuis, voorzitter van Adfiz, heeft op 27 september aan demissionair minister De Jager van Financiën de ‘Visie op een andere wijze van belonen van de financieel adviseur’ overhandigd.
Daarin neemt Adfiz stelling in de beloningsdiscussie die momenteel breed door de markt gevoerd wordt. De minister heeft met veel interesse kennisgenomen van de visie en bleek in grote lijnen positief over de voorstellen van Adfiz.
Adfiz plaatst het onafhankelijk intermediair aan de kant van de klant. Als adviseur en inkoper namens de klant. Daarnaast onderscheidt Adfiz Financieel Advies en Verzekeringsadvies. Onder Financieel Advies vallen vermogensopbouw, kredieten, banksparen, producten gerelateerd aan leven en dood en de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.
Adfiz wil dat voor Financieel Advies provisie wordt uitgesloten. Adfiz
bepleit een rechtstreekse beloning door de klant. Voor Verzekeringsadvies
houdt Adfiz vast aan provisie als mogelijke beloningsvorm. Afschaffen van
provisie in de schadesector zou niet in het belang van de klant zijn. Het
maakt het huidige laagdrempelig advies nodeloos duurder en dus minder toegankelijk.Bovendien
is de interesse en de toegevoegde waarde voor consumenten uiterst gering.
Adfiz wil bovendien dat elke vorm van winst‐ en volumebonussen wordt verboden,
zowel bij financiële producten als bij verzekeringsproducten (schade en
zorg). Voor de werkzaamheden die een adviseur voor een aanbieder uitvoert
wil Adfiz de wettelijke mogelijkheid van een efficiencyvergoeding.
Adfiz wil niet vooruit lopen op de keuzes die de Europese Commissie gaat maken met betrekking tot eventuele transparantie in de schademarkt Verzekeringsadvies).
De voorstellen die Adfiz doet zullen diep ingrijpen in de markt. Adfiz onderkent de impact van haar voorstellen en vraagt de minister daarom voldoende implementatietijd wanneer hij de voorstellen overneemt.
Adfiz heeft zich bij haar visie laten leiden door gesprekken met de vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, de politiek, de media, hoogleraren en toezichthouders. Ook heeft zij het Nibud gevraagd onderzoek te doen naar de wijze waarop de consument financieel advies zoekt en wat hij daarvan verwacht. Ook de leden zijn bij de besluitvorming betrokken geweest. Al deze informatie heeft geleid tot de herpositionering van de onafhankelijke financieel adviseur.
Terug