Consument bekender met provisieverbod
01-05-2013Dat blijkt uit de meest recente meting door GfK in opdracht van het Verbond. Sinds 1 januari van dit jaar geldt het provisieverbod voor complexe en impactvolle financiële producten, zoals beleggingsverzekeringen en hypotheken. Consumenten die advies willen inwinnen over dit soort producten, moeten hun adviseur daar nu rechtstreeks voor betalen.
Om de gevolgen van het provisieverbod goed te monitoren, laat het Verbond sinds eind december maandelijks de beleving van en kennis over het provisieverbod meten door GfK*. Intussen zijn vier metingen uitgevoerd, die duidelijk laten zien dat steeds meer mensen bekend zijn met het provisieverbod. Zo was eind 2012 ‘slechts’ 53 procent van de consumenten op de hoogte van de invoering van het provisieverbod; in januari was dat 58 procent, en zowel bij de derde (februari) als vierde meting (maart) bedroeg het percentage 66 procent.
Uit de laatste meting blijkt bovendien dat zeven op de tien huishoudens neutraal tot positief tegenover de veranderingen staan. Slechts één op de tien is uitgesproken negatief en de overige huishoudens hebben geen mening. “Wie positief is, is dat vooral omdat hij precies weet waarvoor hij betaalt”, vertelt Verbondsdirecteur Leo De Boer, “en dat zien we als een belangrijk winstpunt. Een vijfde van de huishoudens was zich er vóór de invoering van het provisieverbod namelijk niet van bewust dat financieel advies geld kost. Het is goed dat die perceptie nu verandert, zodat de consument zelf kritisch naar de prijs-kwaliteitverhouding van een advies kan kijken.”
In opdracht van het Verbond van Verzekeraars voert onderzoeksbureau GfK regelmatig metingen uit over de bekendheid van consumenten met het provisieverbod. Aan dit online onderzoek – dat onder 750 GfK panelleden werd uitgezet – namen 584 personen (78 procent) deel. De deelnemersgroep is een representatieve vertegenwoordiging van financiële beslissers of medebeslissers binnen een huishouden.
(bron: Assurantiemagazine)