Consument wil niet betalen voor advies
29-10-2012De Rabobank, ziet ‘een risico dat het prijzen van advies leidt tot doe-het-zelven’.
Advieskosten besparen
Matthijs Mons, partner bij IG&H Consulting, is ervan overtuigd dat betaald
advies niet goed gaat werken bij onder meer lijfrente- en uitvaartverzekeringen.
‘Veel mensen zullen zo’n product niet meer aanschaffen, anderen zullen
proberen advieskosten te besparen door zonder een adviseur te kopen.’
Per 1 januari 2013 mogen assurantie bemiddelaars (individuele intermediairs
en adviesketens) geen provisie meer ontvangen van verzekeraars voor de
verkoop van complexe financiële producten. Hierbij gaat het onder meer
om hypotheken, overlijdensrisico- en uitvaartverzekeringen.
Ingewikkelde producten
Tussenpersonen moeten de kosten van advies rechtstreeks bij de consument
in rekening brengen. Banken moeten hun advieskosten ook rechtstreeks in
rekening brengen.
‘Zonder de provisie worden producten wel goedkoper, maar de consument ziet
dat niet’, zegt Coen van Ham, directeur van het financieel adviesbureau
Kettlitz Wulfse. Hij ziet dat meer klanten dan hij verwachtte bij verval
van een lijfrente zelf iets regelen. Een lijfrenteadvies kost tussen de
€ 1000 en € 1500.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) zegt zich wel zorgen te maken over
‘de trend om op grotere schaal aan een breed publiek (zeer) ingewikkelde
financiële producten zonder enige vorm van advies te verkopen’. Het is
volgens de AFM ‘daarom belangrijk dat financiële dienstverleners goed aangeven
voor welke consumenten execution only voor ingewikkelde producten geschikt
is en voor wie niet’.
Kennis- en ervaringstoets
Hypotheekadviezen worden nu al vaak direct betaald aan de adviseur, maar
de consument merkt dit meestal niet omdat de kosten van het advies vaak
worden meegefinancierd.
Complexe producten kunnen niet zomaar zonder advies worden verkocht. Particulieren
moeten eerst een kennis- en ervaringstoets invullen. Veel assurantie bemiddelaars
betwijfelen echter of dat goede toetsen zullen zijn.
Op den Brouw van de Rabobank denkt dat de toets een ‘non-drempel’ is.
‘Ik ben voor helderheid in advieskosten, maar vraag me af of een rechtstreekse
adviesrekening bij alle producten werkt.’ Hij noemt als voorbeeld banksparen
voor een pensioen. ‘Een klant wil geld sparen en moet dan bijvoorbeeld
€ 1000 voor advies betalen. Dat is niet uit te leggen.’ Hij hoopt dat de
wet, die nog door de Eerste Kamer moet, wordt aangepast.
Doel missen - Advies te duur?
Het provisieverbod komt op een moment dat de consument ook andere lastenverzwaringen
voor de kiezen krijgt. Partijen wijten de tegenzin van consumenten om te
betalen voor verzekeringsadvies ook aan de slechte voorlichting aan consumenten.
Dat ligt volgens velen aan geldgebrek en aan verstoorde verhoudingen in
de keten.
Als de consument ervoor kiest om zonder adviseur complexe producten te
kopen, dan mist het provisieverbod zijn doel. De maatregel is juist bedoeld
om de kwaliteit van het financieel advies aan consumenten te verbeteren.
Door het provisiesysteem kozen adviseurs niet altijd voor het beste product,
maar voor de hoogste provisie.
bron: Financieel Dagblad 29 oktober 2012