Coronaclaims
01-03-2022Bijna twee jaar terug werden veel vluchten geannuleerd als gevolg van de corona-uitbraak. Vliegreizigers die hun geld nog terug willen van de luchtvaartmaatschappij moeten opschieten, waarschuwt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het begin van de pandemie is in maart inmiddels twee jaar geleden. Wie toen een vlucht had geboekt die is geannuleerd en tot nu toe nog geen geld heeft teruggekregen van de luchtvaartmaatschappij, loopt het risico de claim daarop kwijt te raken, aldus de ILT. “In Nederland vervalt namelijk na twee jaar de claim en dan kunnen passagiers later niet meer naar de rechter. Zij moeten dus op tijd een procedure bij de rechtbank starten.”
In Nederland vervalt namelijk na twee jaar de claim en dan kunnen passagiers later niet meer naar de rechter.
Kosten binnen zeven dagen betalen
De Europese Verordening passagiersrechten bepaalt dat passagiers kunnen kiezen voor teruggave van de ticketkosten of voor omboeken als hun vlucht door de luchtvaartmaatschappij werd geannuleerd. “Hebben passagiers eenmaal gekozen voor terugbetaling, dan moeten zij de ticketprijs binnen zeven dagen (automatisch) terugkrijgen. Een aantal maatschappijen heeft dat (nog) niet gedaan of er is sprake van een geschil. Passagiers zullen dan wel naar de rechter moeten om terugbetaling af te dwingen. Dit kan dus tot twee jaar na de vluchtdatum.”
ILT handhaaft niet
De ILT controleert of maatschappijen zich houden aan de Europese regels op het gebied van passagiersrechten, maar heeft geen rol in de handhaving van individuele compensatieverzoeken. “Passagiers met een geschil of claim moeten zich wenden tot het kantongerecht. Bij stelselmatige overtredingen kan de ILT wel een maatregel nemen of een boete opleggen. Daarom is het belangrijk dat passagiers zich melden bij de ILT met hun klachten.”
Terug