Customer Agreed Remuneration (CAR)
31-03-2010... en woonlastbeschermers bij, voor zover deze in combinatie met een krediet worden gesloten.
In haar leidraad passende provisie heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) uiteen gezet op welke wijze sprake kan zijn van een passende provisie. De AFM heeft niet als doel om op voorhand bepaalde provisiestructuren te verbieden. Het uitgangspunt voor de AFM is dat provisies passend moeten zijn.
Als alternatief voor provisiebeloning is de Customer Agreed Remuneration (CAR) omarmd door het Verbond van Verzekeraars. Dit is een beloningsmodel waarbij de klant en de bemiddelaar samen de beloning van de bemiddelaar schriftelijk overeenkomen. Deze beloning wordt dan vervolgens meegefinancierd met het financiële product en door de aanbieder (verzekeraar) uitgekeerd aan de bemiddelaar. Als dit op een juiste wijze wordt vormgegeven is er sprake van "verschaffing van provisie door of namens de cliënt" en daarmee vrijgesteld van de inducementnorm. Volgens de inducementnorm is beloning door middel van provisie in principe verboden. Provisie is uitsluitend toegestaan indien deze de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komt, de provisie geen afbreuk doet aan de verplichting van de bemiddelaar om zich in te zetten voor de belangen van de cliënt en de provisie voldoende aan de cliënt transparant is gemaakt. Voor veel consumenten blijft het belangrijk om advies te kunnen krijgen. Het Verbond van Verzekeraars gelooft in de toekomst van onafhankelijk advies op een wijze die recht doet aan de maatschappelijke verwachting.
CAR past in het streven naar een toekomstbestendige intermediaire distributie. Het huidige intermediairmodel ligt maatschappelijk steeds meer onder vuur. De politiek dreigt met rigoureuze ingrepen. Bij gebrek aan eigen initiatief van de markt om de problemen die worden ervaren, op te lossen, raakt de sector elke grip op richting, inhoud en timing kwijt. Dit kan tot desastreuze consequenties voor verzekeraars en bemiddelaars leiden. Het Verbond wil niet lijdzaam toezien. Met een herkenbare proactieve houding als onderdeel van het bredere programma VerzekeraarsVernieuwen, neemt het Verbond zijn verantwoordelijkheid. Met CAR wordt gepoogd richting te geven aan de discussie op een wijze die de toekomstbestendigheid van het intermediaire distributiekanaal dient.
Terug