Financieel bewustzijn is te leren
17-06-2013‘Financieel bewustzijn is te leren, maar is wel een kwestie van lange
adem.’ Dit zei Koningin Máxima op het symposium van Wijzer
in geldzaken, waar ook een onderzoek naar ‘financiële bewusteloosheid’
werd gepresenteerd. Daaruit blijkt dat ruim veertig procent van de Nederlanders
vindt dat er steeds meer van hen wordt verwacht als het gaat om het regelen
van de persoonlijke financiën.
Voor één op de vijf mensen levert het regelen van de financiën regelmatig
stress en onrust op. Dit terwijl is aangetoond dat financieel bewustzijn
van belang is voor het herstel van het consumentenvertrouwen. In het bijzijn
van de kersverse Koningin werd intensief met de aanwezigen gediscussieerd
over de manier waarop de consument financieel bewuster kan worden gemaakt.
Ook de rol van de media kwam daarbij aan bod, aangezien zij door hun berichtgeving
ingewikkelde financiële zaken toegankelijker kunnen maken
Volgens een van de aanwezigen, Esther- Mirjam Sent (hoogleraar economie
en senator in de Eerste Kamer), biedt de financiële crisis
kansen om het helemaal anders te doen. “Er moeten niet méér, maar juist
ándere regels komen. Regels die van een realistisch mensbeeld uitgaan.
Nu zijn de regels gebaseerd op de homo economicus die koel en calculerend
is en optimaal gebruikmaakt van de mogelijkheden. We zouden de markt zo
moeten inrichten dat we worden beschermd tegen onze begrensde rationaliteit.
Dat betekent bijvoorbeeld dat een hypotheek die je afsluit standaard een
annuïteitenhypotheek is met een looptijd van dertig jaar en een vast rentepercentage.
Je moet mensen natuurlijk keuzevrijheid geven, maar mocht je iets anders
willen, dan is het risico duidelijk voor jou en krijg je heldere informatie
daarover. De markt zou zo moeten worden ingericht dat we worden beschermd
tegen onze begrensde rationaliteit.”
Rens de Jong hield als presentator de aanwezigen stevig bij de les. Aan
het eind van de middag gaf hij de zaal de opdracht een krantenkop te maken
over de bijeenkomst. Ingaand op de verantwoordelijkheid van aanbieder en
consument waar het gaat om financiële informatie kopte Richard Weurding:
“De liefde moet van twee kanten komen.”
bron: Verbond van Verzekeraars
Terug