Financieel volwassen worden
30-09-2010Het ontbreekt zo'n 2,5 miljoen Nederlanders aan kennis of interesse van financiële zaken, blijkt uit het onderzoek vanhet platform CentiQ. Deze groep consumenten loopt een grotere kans om in de financiële problemen te komen en doet dit ook vaker dan de rest van Nederland.
In 2009 moesten ruim 53 duizend huishoudens een beroep doen op de schuldsanering, bijna 10.000 meer dan in het jaar er voor. Vanzelfsprekend speelt de economische crisis die in de tussentijd uitbrak een belangrijke rol. Onderzoek van het Nibud laat zien dan bijna de helft van het aantal jongeren tussen de 21 en 34 jaar een lening heeft, tegenover 37% van de gemiddelde Nederlander. Bij deze jongeren gaat het gemiddeld om een schuld van EUR 1.750,- . Kennis van financiën wordt met het toenemen van de complexiteit van financiële producten en de veranderende situatie rondom pensioen steeds belangrijker. De vraag is bij wie de taak ligt om er voor te zorgen dat het kennisniveau verbetert.
Zouden ouders een meer solide basis moeten leggen door meer aandacht te besteden aan de financiële opvoeding van hun kinderen of moet er juist in het onderwijs zwaarder ingezet worden op financiële educatie? Doet de overheid voldoende aan voorlichting? Een last but not least: zou de financiële sector zich zelf niet meer moeten inspannen om producten eenvoudiger en begrijpelijker te maken voor de gemiddelde consument?
Gezond verstand
Hoe ver de kennis van een consument moet gaan om de juiste beslissingen te nemen is onderwerp van discussie. Moeten mensen financiële producten tot in de haarvaten kunnen doorgronden? Of is bekend zijn met de werking en de betekenis van de knoppen op het 'financiële dashboard' voldoende om het stuur in handen te nemen en veilig te manoeuvreren in het financiële verkeer? In de praktijk blijkt dat de meerderheid van de consumenten vertrouwt op zijn financieel adviseur en het eigen gezonde verstand. Het is dan wel van belang dat de adviseur het vertrouwen waard is en dat het gezonde verstand gestoeld is op een degelijke dosis basiskennis.
Paul van den Bogaard Geld & Dienstverlening
Terug