Gebrekkig product
01-06-2013Stelt u zich de volgende situatie eens voor: Hans koopt bij een fietsenspeciaalzaak een splinternieuwe fiets en fietst hiermee naar huis. Onderweg breekt plotseling het stuur af. Hans kan zich nog net staande houden, maar de fiets is wel stuk. De fietsenspeciaalzaak zal in dat geval de geleverde fiets moeten repareren of Hans van een nieuwe fiets moeten voorzien, maar van productaansprakelijkheid is geen sprake. Stel dat Hans bij het afbreken van het stuur van zijn fiets zou zijn gevallen en hierbij gewond zou zijn geraakt, dan is productaansprakelijkheid wel aan de orde. Hans zou in dat geval tegen de fietsenspeciaalzaak een claim kunnen instellen, waarbij hij een vergoeding van de door hem geleden schade vordert.
Een gebrek
U kunt het zo zien dat een product als gebrekkig wordt beschouwd wanneer
het product bij een normaal gebruik ervan en voor het doel waarvoor het
bestemd is schade veroorzaakt. Is dit het geval, dan is aansprakelijkheid
doorgaans een feit. Denk bijvoorbeeld aan het losdraaien van de dop van
een fles frisdrank. In de praktijk komt het weleens voor dat de fles bij
het openen ervan ontploft en hierdoor lichamelijk letsel veroorzaakt. In
een dergelijke situatie is duidelijk sprake van een gebrek. Bij een fles
frisdrank is het immers juist de bedoeling dat de fles op deze manier wordt
geopend. De persoon die schade heeft geleden kan dan ook de fabrikant ervan
aansprakelijk stellen voor de ontstane schade.
Wie moet betalen?
In geval van productaansprakelijkheid kunnen de volgende partijen worden
aangesproken:
- De fabrikant van het product;
- De ‘pseudoproducent’ m.a.w. het bedrijf dat het product niet daadwerkelijk heeft geproduceerd, maar wel haar naam aan het product heeft verbonden;
- De importeur die het product in de Europese Gemeenschap heeft ingevoerd;
- De leverancier indien niet kan worden vastgesteld wie de producent of importeur is.
Bij de vraag of een product gebrekkig is, gaat het er overigens ook om hoe het product precies gepresenteerd wordt en tegen welke gevaren de verpakking of de gebruiksaanwijzing waarschuwt. Als producent maakt u dan ook best duidelijk waarvoor het product wel of niet bedoeld is, zodat hierover geen misverstanden kunnen bestaan.
Welke schade betaal ik dan?
In eerste instantie kunt u hierbij denken aan schade aan personen
(letselschade), maar er kan natuurlijk ook schade aan goederen ontstaan.
Voor schade aan goederen geldt weliswaar een drempel van € 500,-. Dit houdt
in dat een beroep op productaansprakelijkheid in het laatste geval enkel
kans van slagen heeft ingeval de schade minimaal € 500,- bedraagt. Goed
om verder te weten is dat een claim op grond van productaansprakelijkheid
automatisch verjaart na een periode van drie jaar en dit vanaf het moment
dat de schadelijdende consument met de schade, het gebrek en de identiteit
van de producent bekend is geworden.
Tip!
Bent u als ondernemer van plan om een nieuw product op de markt
te brengen of gaat u een product invoeren in de EG? Laat u dan juridisch
adviseren over het mogelijk optreden van productaansprakelijkheid en over
de wijze waarop u zich hiertegen kunt indekken. Immers, een gewaarschuwd
man is er twee waard!
bron: AV advocatuur