Geheim beraad Donner
13-03-2010Nu kunnen bedrijven nog kiezen of zij zich verzekeren bij de overheid
of een verzekeraar. Het kabinet heeft in het regeerakkoord afgesproken
de WGA volledig aan de markt over te laten, maar tot nu toe was er nog
geen initiatief genomen.
De sociale partners waren tot voor kort voor privatisering van de WGA,
waarvan de uitkeringslast dit jaar de euro 1 mrd passeert. Maar de FNV
twijfelt nu. 'Wij bepalen pas ons standpunt als Donners plan bekend is',
zegt Leo van Harteveld, lid van het hoofdbestuur.
Arbeidsongeschikten volledig aan het werk te krijgen
De FNV is niet tevreden over het hybride stelsel, waarbij al bijna 30%
van de bedrijven van het 'publieke bestel' naar een verzekeraar is overgestapt.
'Die gedeeltelijke privatisering heeft niet gebracht wat wij verwachtten',
aldus Harteveld. Hij vindt dat bedrijven en verzekeraars onvoldoende inspanningen
plegen om deels arbeidsongeschikte werknemers volledig aan het werk te
krijgen. 'Bij de re-integratie komen de resultaten op zijn zachtst gezegd
niet pregnant naar voren. Dat moet veel beter.'
Werkgevers hameren erop dat de kosten binnen de perken blijven. Verzekeringsexperts
vrezen echter dat de privatisering tot grote financiële problemen leidt.
Dat komt door de verschillen tussen de WGA-dekking bij de overheid en bij
verzekeraars. Leo Bil, actuaris bij internationaal adviesbureau Mercer,
schat die 'hobbel' op euro 3,4 mrd. 'Het miljardenprobleem groeit snel
als de privatisering langer wordt uitgesteld.'
Bedrijven snel het 'publieke bestel' verlaten
Volgens Theo van Dillen van Human Capital Scan wordt die last waarschijnlijk
gespreid over alle bedrijven die bij de overheid verzekerd zijn. Hij houdt
er rekening mee dat Donner de WGA 'op slot ' doet om te voorkomen dat bedrijven
nog snel het 'publieke bestel' verlaten. Donner zelf wil nog niets zeggen
over zijn plan.
Privatiseren arbeidsongeschiktheid financiële molensteen voor
bedrijven
Als het kabinet besluit de verzekering tegen gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid
(WGA) volledig te privatiseren, kunnen bedrijven worden geconfronteerd
met grote financiële lasten. Uitstel van de privatisering is volgens verzekeringsdeskundigen
echter geen oplossing, omdat de rekening dan alleen maar hoger wordt.
Ondernemers hebben nu nog de vrijheid om te kiezen. Ruim 70% is bij de
overheid verzekerd tegen gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid van hun personeel,
maar dat aantal daalt echter snel. Steeds meer bedrijven stappen uit het
'publieke bestel' omdat zij goedkoper uit zijn met een polis van een verzekeraar.
Het kabinet heeft in het regeerakkoord gezegd de WGA volledig aan de markt
over te laten. Daarna is het jaren stil gebleven. Minister Piet Hein Donner
van Sociale Zaken wil binnenkort toch met een plan komen. Achter de schermen
praat hij met werkgevers, vakbonden en verzekeraars over de voorwaarden
en overgangsproblemen.
'Er kunnen grote financiële hobbels ontstaan door de privatisering', zegt
Theo van Dillen van Human Capital Scan, dat bedrijven adviseert over de
WGA. Dat komt door de 'staartlasten'. Die ontstaan omdat bedrijven tien
jaar lang verantwoordelijk blijven voor personeel dat gedeeltelijke arbeidsongeschikt
wordt. Het gaat om werknemers met een WGA-uitkering, maar ook om mensen
die in de Ziektewet of WW zitten en later een beroep doen op de WGA.
Bij de overgang van een publieke naar private verzekering worden de 'staartlasten'
een probleem omdat de polissen van elkaar verschillen. Wie bij de overheid
verzekerd is, betaalt premie om de kosten van bestaande WGA-gevallen in
het lopende jaar te dekken. Maar er wordt niet gereserveerd voor de toekomst.
Wie premie aan een verzekeraar betaalt, dekt juist het risico van toekomstige
WGA-gevallen af.
'Als het kabinet niet snel duidelijkheid geeft over de privatisering, blijven
alleen de zwaarste risico's achter in het publieke bestel', waarschuwt
Van Dillen. 'Als die in een klap naar verzekeraars moeten verhuizen, ontstaan
hoge staartlasten, die in één keer moeten worden gedekt.'
Leo Bil, actuaris van het internationale adviesbureau Mercer, schat die
lasten nu al op euro 3,4 mrd. 'Dat loopt snel op als de privatisering verder
wordt uitgesteld. Ik begrijp niet waarom er niet eerder is geprivatiseerd.'
Van Dillen houdt zelfs rekening met euro 5 mrd aan overgangslasten. Het is op dit moment echter onduidelijk wie deze miljardenrekening moet betalen. Volgens Van Dillen zijn er verschillende opties. Het kabinet kan elk bedrijf voor zijn eigen staartlasten laten opdraaien. 'Dan wordt wel de solidariteit in het systeem overboord gezet en gaan bedrijven met een hoog WGA-risico een forse premie betalen.'
Het alternatief om alle Nederlandse bedrijven te laten meebetalen, is volgens
hem ook onaantrekkelijk. 'Wie al naar een verzekeraar is overgestapt en
zelf zijn staartlasten heeft betaald, wordt dan dubbel gepakt.'
Een derde optie is om overheidsgeld in te zetten om de lasten van de WGA-privatisering
binnen de perken te houden. Dat lijkt politiek niet haalbare nu het kabinet
op zoek is naar euro 35 mrd aan bezuinigingen om de overheidsfinanciën
op orde te brengen.
De meest voor de hand liggende oplossing is volgens Van Dillen om de lasten
te verdelen over de bedrijven die nog in het publieke bestel zitten. 'Een
groot probleem daarbij is wel dat degenen die vanuit de Ziektewet of WW
de WGA instromen, vaak niet kunnen worden gekoppeld aan een bedrijf.'
Minister Donner heeft zich tot nu toe niet erg druk gemaakt over de staartlasten.
Hij stelt slechts vast dat ieder bedrijf zijn eigen staartlasten moet dragen
en dus gelijk wordt behandeld. Maar volgens deskundigen steekt de minister
zijn kop in het zand voor de miljardenhobbel.
Uitstel van het privatiseringsbesluit verergert het probleem, zeggen
Van Dillen en Bil. Door de sluipende privatisering die gaande is, blijven
er steeds minder bedrijven in het publieke bestel om de lasten te delen.
De achterblijvers hebben bovendien de hoogste staartlasten. Uiteindelijk
blijft er een beperkte groep bedrijven achter die bij de WGA-privatisering
met zeer hoge lasten wordt geconfronteerd.
Deskundigen houden er daarom rekening mee dat Donner binnenkort onverwacht
kan besluiten de WGA 'op slot' te zetten. Om de privatisering ordelijk
en zonder te hoge lasten te laten verlopen, wordt overstappen naar verzekeraars
dan tijdelijk onmogelijk gemaakt. Van Dillen en Bil wijzen erop dat dit
in 2006 al om vergelijkbare redenen is gebeurd. Het toenmalige kabinet
besloot toen plots dat het eigen risico in de WAO niet langer privaat te
verzekeren was.
Minister Donner wil voorlopig niets kwijt over zijn plan. Hij probeert
nu eerst achter de schermen werkgevers, vakbonden en verzekeraars op een
lijn te krijgen.
Moet ik als ondernemer snel risicodrager worden?
Wat moet een ondernemer met de privatisering van de verzekering voor gedeeltelijke
arbeidsongeschiktheid?
Bedenk goed wat u wilt. Het kabinet had afgesproken dat de WGA privaat
wordt uitgevoerd. Nog niet bekend is wanneer en hoe. Er werd op gespeculeerd
dat in de aanloop naar de privatisering niet meer wordt toegestaan dat
bedrijven nog eigenrisicodrager worden. Nu het kabinet is gevallen, is
dat helemaal nog niet zeker. Voorlopig kunt u zelf kiezen of u bij UWV
wilt blijven of eigenrisicodrager wilt worden.
Wat betekent dit laatste?
Als een werknemer langer dan twee jaar ziek blijft, kan hij een uitkering
krijgen op grond van de WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen).
De WIA bestaat uit een Inkomensverzekering voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten
(IVA) en een regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA).
Beide worden uitgevoerd door UWV. U betaalt een WAO/WIA-premie, die voor
alle werkgevers gelijk is, en een WGA-premie die verschilt per bedrijf.
Hoe hoog de WGA-premie is, hangt af van het aantal werknemers dat vanuit
uw bedrijf in de WIA zit. Die premiedifferentiatie is bedoeld om u te prikkelen
meer te doen aan reïntegratie van zieke werknemers. Met de WGA-premie worden
de eerste tien jaar van de WGA-uitkering gefinancierd. U kunt ook eigenrisicodrager
worden. U betaalt geen WGA-premie meer, maar de eerste tien jaar van de
WGA-uitkering komt voor rekening van uzelf of uw verzekeraar. Ook bent
u die tien jaar verantwoordelijk voor de re-integratie van uw werknemer.
Wat is het verschil tussen verzekerd zijn bij UWV en eigen risico
dragen?
Ook als u eigenrisicodrager bent, betaalt UWV de WGA-uitkering aan uw werknemer.
UWV verhaalt de betaalde uitkering op u en u kunt die declaratie doorsturen
naar uw verzekeraar. De verschillen zitten in de premie en de re-integratie.
Bij UWV schommelt de premie van jaar tot jaar.
Verzekeraars bieden meestal een premie die voor drie jaar vaststaat. Als
u bij UWV verzekerd bent, verzorgt UWV de re-integratie van uw werknemers.
Bent u privaat verzekerd. dan bent u daar zelf verantwoordelijk voor. Let
op of uw verzekeraar hierbij ondersteuning biedt.
Ben ik straks duurder uit als ik nu geen eigenrisicodrager word?
Dat hangt af van uw situatie en de wijze waarop de privatisering geschiedt.
Het gaat om de kosten van werknemers die langdurig ziek zien zijn of al
een WGA-uitkering hebben. Als u eigenrisicodrager wordt, komen vanaf dan
de WGA-uitkeringen voor eigen rekening, maar u kunt besluiten die te verzekeren.
Werkgevers die bij UWV blijven, moeten die kosten straks ook zelf dragen
als de WGA geprivatiseerd wordt, tenzij een aparte premie wordt geheven.
Hoe dat gaat, bepaalt of dit goedkoper of duurder wordt.
Wat moet ik doen als ik eigenrisicodrager wil worden?
U kunt per 1 juli 2010 eigenrisicodrager worden. U moet dan vóór 1 april
2010 een aanvraag indienen bij de Belastingdienst. Verder moet een kredietinstelling
of verzekeraar verklaren dat hij garant staat voor de betaling van de WGA-uitkeringen,
ook als u failliet gaat. Deze garantieverklaring moet vijf weken na 1 april
bij de Belastingdienst zijn. Laat u zich goed voorlichten over de risico's
die u loopt bij werknemers die al ziek of arbeidsongeschikt zijn.
bron: Financieel Dagblad februari 2010
Terug