Hack in een klein hoekje
01-10-2020Cybercriminaliteit en bedrijfsstilstand worden door ondernemers gezien als belangrijkste ondernemersrisico’s. Daarmee laat cybercriminaliteit risico’s als natuurrampen, wijziging in wet- en regelgeving en brand achter zich. Elk bedrijf is een potentieel doelwit van cybercriminelen want bij ieder bedrijf is wat te halen. In 2018 had 94% van de Nederlandse bedrijven een website. Veel bedrijven gebruiken daarnaast e-mail, hebben een digitale agenda en/ of voorraadbeheer, factureren digitaal en zijn in heel veel gevallen actief op social media. Elk bedrijf beschikt over data: persoonsgegevens van klanten, leveranciers en/of personeel en financiële gegevens. Cybercriminelen maken misbruik van deze gegevens en willen graag heel snel geld “verdienen”. Zij maken gebruik van scanners die geautomatiseerd die de zwakke plekken in software opsporen. En die zitten in veel websites en programma’s. Ook via mensen proberen zij toegang te krijgen te bedrijfsnetwerken met bijvoorbeeld phishing e-mails. Als een crimineel ingebroken heeft op een bedrijfsnetwerk (hacking), kan hij verschillende dingen doen. Meestal kijkt hij eerst (soms dagen) rond in de omgeving. Hier merkt het bedrijf meestal niets van. Na zijn inventarisatie slaat de crimineel toe: hij kan bestanden ontoegankelijk maken (versleutelen), documenten kopiëren, wijzigen of verwijderen. Hij kan het hele bedrijf platleggen waardoor de continuïteit direct gevaar loopt. Meer dan 6 op de 10 ondernemers in Nederland heeft al eens te maken gehad met cybercrime. Deloitte heeft uitgerekend dat de jaarlijkse schadelast voor het bedrijfsleven en de overheid zo’n 10 miljard bedraagt.
Een cyberverzekering biedt standaard dekking voor hulpverlening, aansprakelijkheid en eigen schade. Toch denken veel mensen nog steeds dat het hen niet zal overkomen maar de werkelijkheid is anders…. De Cyberverzekering gaat tot de kern horen van de verzekeringsportefeuille.
De belangrijkste schade-oorzaken zijn:
- Gebrekkige cybersecurity
- Spionage hacks, malware, Ddos aanvallen
- Slordigheid en fouten van medewerkers
De eenvoudigste maatregel is het belang van het delen van ervaringen met elkaar. Nog steeds durven weinig organisaties openlijk te praten over hetgeen wat hen is overkomen. Terwijl juist anderen kunnen leren van het incident. Alleen op deze manier wordt voorkomen dat slachtoffers zich slachtoffers blijven voelen. Wanneer er openheid is kunnen we een aantal cyberaanvallen voorkomen en daar worden we met z’n allen beter van!
Vraag hier uw offerte aan voor de cyberverzekering: offerte aanvraag cyberverzekering of neem contact op met één van onze specialisten op 088-7654054.
Let op: sluit u nu een nieuwe CyberClear by Hiscox-verzekering af? Dan krijgt u 10% korting!
Terug