Informatiebron
01-11-2016Van alle manieren die een consument heeft om informatie in te winnen over woon- en hypotheekzaken, wordt de onafhankelijk adviseur als belangrijkste aangemerkt. Dat blijkt uit onderzoek van Informeert.nl, samen met onderzoeksbureau MWM2. Het onderzoek laat tevens zien dat de consument zichzelf tegenspreekt rondom de eigen kennis over persoonlijke financiën.
Onafhankelijke adviseur
De onafhankelijk adviseur (34%) wordt door consumenten als belangrijkste
bron van informatie gezien. Informatie van de bank of hypotheekverstrekker
(28%) volgt op plek twee. Meer dan de helft van de consumenten (53%) gebruikt
internet als informatiebron rondom woon- en hypotheekbeslissingen. Echter,
slechts 21% van de consumenten classificeert internet als de belangrijkste
informatiebron. Hiermee staat internet dus achter de onafhankelijk adviseur
en bank / hypotheekverstrekker.
Sluimerende behoefte aan meer zekerheid
Het onderzoek van Informeert is opgezet om meer inzicht te krijgen
in de visie van consumenten over hun persoonlijke financiën. Maar een zeer
klein deel van de consumenten is van mening dat het slecht is gesteld met
de eigen kennis over financiële woonzaken. “Het grootste deel lijkt tevreden
over de eigen kennis. Dat is op zich positief”, concludeert Saskia Los,
commercieel directeur bij Informeert.
Tegelijkertijd geeft 47% van de consumenten aan dat ze ‘meer over wonen en hypotheken’ zouden moeten weten. Los: “Impliciet blijkt hieruit het belang van de financieel adviseur. Er is een sluimerende behoefte aan méér zekerheid. De adviseur kan die zekerheid bieden”.
Betrouwbaar, duidelijk en betaalbaar
De betrouwbaarheid van financieel advies is voor consumenten hét
belangrijkste onderdeel als het aankomt op de beoordeling van een adviseur.
Op de voet gevolgd door duidelijkheid en kosten. Laagdrempeligheid en snelheid
blijken aanzienlijk minder belangrijk.
(bron: AM signalen oktober 2016)
Terug