Innovatie redding voor verzekeringsbranche?
01-05-2014Grote verzekeraars hebben nauwelijks antwoord op nieuwe innovatieve verzekeringsmaatschappijen die van de grond af aan zijn opgebouwd en klanten winnen met speelse digitale oplossingen. De traditionele verzekeraars moeten op zoeken gaan naar innovatie om deze nieuwe spelers voor te blijven. De verzekeringsmarkt zit al een tijd in zwaar weer. Naast de economische crisis is ook hun behouden manier van ondernemen hier debet aan. De afgelopen jaren zijn er veel banen bij de traditionele verzekeraars verloren gegaan en dit zal de komende jaren doorzetten. De besparingen op arbeidsplaatsen worden ingezet op innovatieve oplossingen waarbij klanten steeds meer zelf kunnen doen.
Nieuwe spelers
De nieuwe spelers in de markt zijn hard op weg om de nieuwe technologische
en maatschappelijke innovatie te gebruiken voor nieuwe producten en snelle
dienstverlening. Social media wordt steeds meer ingezet om mensen samen
te brengen. Collectief wordt gekeken naar verzekeringsvraagstukken en premievoordelen.
Leuker kunnen we het niet maken
Ook moeten verzekeringen leuker worden en apps op mobiele apparaten
kunnen daarvoor zorgen. Spelelementen kunnen worden toegevoegd, maar ook
wedstrijden zoals wie de veiligste chauffeurs is.
De klant van de toekomst
De grootste groep van verzekerden lijkt hier op dit moment niet
op te wachten. Zij maken gebruik van de tradtionele oplossingen en willen
op deze manier graag ontzorgd worden. De komende generatie zal hier waarschijnlijk
een ander beeld bij hebben en blijft 's avonds niet meer thuis voor de
verzekeringsadviseur.