Keurmerk Klantgericht Verzekeren
30-08-2010Om verzekeraars hierbij te helpen is een kwaliteitskeurmerk voor dienstverlening en klantgerichtheid in het leven geroepen. Dit ‘Keurmerk Klantgericht Verzekeren’ (KKV) wordt uitgegeven door de Stichting toetsing verzekeraars (Stv). De eerste keurmerken zullen naar verwachting in het najaar van 2010 worden toegekend. De namen van de verzekeraars die het KKV mogen voeren worden bekendgemaakt op een dan voor de consument beschikbare website. De website voor consumenten zal begin oktober 2010 gereed zijn. Alle informatie over het KKV is daar te vinden.
Een verzekeraar die het KKV wil verkrijgen, dient te voldoen aan de
normen voor het keurmerk, samengevat in vijf thema's:
1. De verzekeraar geeft zijn klanten heldere, eerlijke
informatie en voorlichting in begrijpelijke taal.
2. De verzekeraar levert zijn klanten een continue,
zorgvuldige en voortvarende dienstverlening.
3. De uitkomsten van de (gemeten)
klanttevredenheid zijn hierbij leidend.
4. De verzekeraar is goed (telefonisch) bereikbaar.
5. De verzekeraar voert een consistent
kwaliteitsbeleid, leeft de keurmerknormen actief na
en zorgt voor permanente verbetering van zijn
dienstverlening.