Klantgericht verzekeren leeft bij verzekeraars
01-06-2012Daarin staat ook dat verzekeraars grote inspanningen leveren om te voldoen aan de eisen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Deze groep verzekeraars biedt met het Keurmerk extra zekerheid aan de consument over hun klantgerichte werkwijze en heeft kwalitatief goede dienstverlening hoog in het vaandel staan. Uitgangspunten die naadloos aansluiten op de kernwaarden van de branche ‘zekerheid bieden’, ‘mogelijk maken’ en ‘maatschappelijk betrokken zijn’.
De stichting merkt terecht op dat het krijgen van het keurmerk één ding is en het behouden ervan een tweede. Het is immers belangrijk dat verzekeraars met het keurmerk inspanningen blijven leveren, zodat beloftes aan de klant worden nagekomen en goede service wordt geboden. Ondanks alle geleverde inspanningen is het helaas niet iedereen gelukt in één keer te slagen voor de periodieke herbeoordeling. Maar het geeft vooral ook aan dat het werk van de stichting en het bestaan van het keurmerk belangrijk is. Het Verbond vindt het essentieel dat de eisen van het keurmerk regelmatig in de praktijk worden getoetst en dat deze eisen scherp worden gehouden. Zo kan het keurmerk inderdaad een katalysator blijven dat het belang van de klant centraal stelt.
Het Verbond hecht bovendien aan goede afstemming tussen de stichting en toezichthouder AFM op om overlap in het toezicht te voorkomen en er juist voor te zorgen dat de verschillende toezichthoudende middelen elkaar versterken. Ook spreekt het Verbond de hoop uit dat de stichting haar verantwoordelijkheid neemt om het keurmerk en de toegevoegde waarde ervan bij het publiek onder de aandacht te brengen.
Het Verbond nam in 2010 het initiatief voor het keurmerk, dat de kwaliteit van dienstverlening van verzekeraars zichtbaar moet maken voor de consument. Het is ondergebracht bij de Stichting toetsing verzekeraars, een onafhankelijke stichting die zelfstandig beslist over het toekennen of intrekken van het keurmerk. Nederland is het eerste land in Europa dat een onafhankelijk keurmerk voor verzekeraars heeft. Inmiddels is het Keurmerk Klantgericht Verzekeren aan 47 verzekeraars toegekend.
bron: Verbond van Verzekeraars
Terug