Lading van diefstal
30-05-2010gevolgd door België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk.De kans dat de vrachtwagen wordt overvallen is het grootst in Portugal, Finland, Estland, Denemarken, België en Oostenrijk. Een zorgelijke situatie!
Vanwege de discrepantie tussen de geleden schade en het bedrag van de beperkte aansprakelijkheid zoeken ladingbelanghebbenden vaak naar mogelijkheden tot volledig verhaald van de schade. Alleen bij opzet of bewuste roekeloosheid van de vervoerder is een doorbreking van de beperkte aansprakelijkheid mogelijk. De hoofdverplichting van de vervoerder is: ‘Goed erin; goed eruit!’ Gaat het er ‘goed’ in en komt het er ‘slecht’ uit, dan is de vervoerder in principe aansprakelijk. ‘Goed erin; slecht eruit’: beide momenten moeten bewezen worden door de ladingbelanghebbende. De vervoerder mag vervolgens ter bevrijding van zijn aansprakelijkheid ‘vervoerdersovermacht’ bewijzen.
Vervoerdersovermacht
“Schade is veroorzaakt door een omstandigheid die een zorgvuldig
vervoerder niet heeft kunnen vermijden en voor zover zulk een vervoerder
de gevolgen daarvan niet heeft kunnen verhinderen”.“Er is geen aansprakelijkheid
indien de vervoerder aantoont dat hij alle in de gegeven omstandigheden
redelijkerwijs van een zorgvuldig vervoerder te vergen maatregelen heeft
genomen om het verlies/de schade te voorkomen” Bij "gewone diefstal" is
het aantonen van vervoerdersovermacht een zinloos traject.
Voor verladers en wegvervoerders is het bepaald nuttig om eens na te gaan welke transportverzekeringsdekkingen zij nu in huis hebben. Goed advies is daarbij onontbeerlijk.
Terug