Levensverzekeraars zeilen scherp aan de wind
31-10-2011De concurrentie bij financiële producten voor vermogensopbouw is groot.Verzekeraars hebben daarop gereageerd met een nieuwe generatie levensverzekeringen die de vergelijking met banksparen prima kan doorstaan en waarbij qua kosten en winstgevendheid inderdaad scherp aan de wind wordt gezeild.
Dat is volgens het Verbond van Verzekeraars alleen maar goed voor de consument. Maar uiteraard moet er ook oog zijn voor het behoud van een gezonde financiële positie op de langere termijn. DNB wijst er terecht op dat verzekeringsproducten zich onderscheiden doordat risico’s voor de klant worden afgedekt in combinatie met een methode voor vermogensopbouw op de lange termijn. Juist in deze combinatie ligt de kracht van de sector en de meerwaarde voor de consument. Generieke uitspraken over de vraag of banksparen dan wel verzekeren beter is voor de klant, zijn niet te maken. Dat zal afhangen van de individuele situatie en wensen. Maar naar de vaste overtuiging van de sector zal er juist in deze onzekere tijden behoefte blijven aan de expertise en dienstverlening die verzekeraars bij vermogensopbouw kunnen bieden.
Bron: Statement 25 oktober 2011