Liever geld dan voucher
22-02-2021Bijna 80% van de Nederlanders die nog in bezit zijn van een voucher voor een geannuleerde reis is wil hun geld terug. Dat concludeert Arag uit onderzoek. Bijna 40% wil daarvoor naar de rechter stappen.
Vakantiegangers die hun reis door de coronamaatregelen in het water zagen vallen, kregen afgelopen jaar in veel gevallen een voucher ter waarde van de reissom. Schattingen zijn dat er honderdduizenden vouchers zijn verstrekt, goed voor meer dan €5 miljard. Arag wilde van 1.500 Nederlanders weten wat ze ermee gaan doen. Bijna vier op de vijf (79%) geven aan dat ze liever geld hebben dan een voucher; de helft wil het geld gaan terugvragen. De meesten hebben al actie ondernemen: 45% heeft geprobeerd geld terug te krijgen en 38% van de Nederlanders zegt zelfs naar de rechter te willen stappen om hun geld terug te krijgen. Volgens jurist Laura Stam van Arag zijn er al zaken aanhangig gemaakt bij Kifid en de rechter.
Voucherbank niet voor vliegtickets
Er zou voor reisorganisaties een voucherbank worden opgezet, waarbij ze geld kunnen lenen om consumenten geld terug te kunnen geven voor een pakketreis. Een goed idee, volgens Stam: “De voucherbank voor pakketreisvouchers is een goed initiatief. Wel zouden wij graag zien dat deze op korte termijn definitief wordt goedgekeurd zodat consumenten snel uit hun onzekerheid geholpen worden. Hoe langer die beslissing uitblijft, hoe langer vele duizenden Nederlanders met vragen blijven zitten. Dat voedt onzekerheid.”
DAS lanceert voucherplatform Chekkie
Het zou mooi zijn als er ook een garantiefonds voor vliegticketvouchers zou komen, aldus Arag. Bijna 40% weet niet dat er meerdere typen vouchers bestaan. “Duidelijkheid over het type voucher is belangrijk omdat de mogelijkheden per type voucher verschillen”, zegt Stam. “Die onduidelijkheid voedt het sentiment om een rechtsgang te overwegen om geld terug te krijgen.”
Reiziger is niet rancuneus
De meeste reizigers willen dus geld terug, meer 70% heeft wel begrip voor de positie van reisorganisaties. “Mensen vragen niet hun geld terug vanwege rancune of boosheid. Wel is het zo dat er weinig perspectief voor reizen is. Dan is het lastig om je voucher in te zetten. Dat zorgt ervoor dat mensen een som geld van tot wel een paar duizend euro liever op de eigen rekening hebben. Binnenkort zullen veel vouchers verlopen en is het belangrijk dat er voldoende financiële middelen zijn om iedereen terug te betalen. Via de reisorganisatie, SGR of de voucherbank.”
(bron AM Web)
Terug