Van dekking verzekerd

Ook als het wat verder van huis is.

Lik-op-stuk-beleid

28-02-2022

Lik-op-stukbeleid verzekeringsfraude levert ruim 3 miljoen op

Soda, de organisatie die namens verzekeraars schadevergoedingen verhaalt op fraudeurs heeft sinds de start in 2016 inmiddels €3,3 miljoen teruggehaald. Er zijn bijna 5.000 zaken behandeld. De Service Organisatie Directe Aansprakelijkstellling, opgezet in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars, startte meer dan vijf jaar geleden met een lik-op-stukbeleid bij verzekeringsfraude. Als een verzekeraar fraude heeft vastgesteld, gaat het dossier naar Soda om een schadevergoeding te verhalen, bestaande uit directe en indirecte schade. Directe schade bestaat uit betaalde voorschotten of kosten voor het inschakelen van een expertisebureau, indirecte schade zijn uren voor administratie en fraudeonderzoek. Voor die laatste categorie is een standaard vergoeding van €532 afgesproken. “Door die twee componenten lopen dossiers uiteen van een paar tientjes tot soms wel €300.000, voor een gestolen zonnebril tot een in scene gezet auto-ongeluk.”

Kansen op preventiegebied

Soda probeert met de fraudeurs afspraken te maken over terugbetaling. En dat lukt vrij goed: “Onze persoonlijke aanpak werkt, want de betalingsbereidheid is hoog. De verhaalscore ligt, net als in de afgelopen jaren, op 70%”, zegt Atie Wisse, accountmanager verzekeringszaken. Soda werkt ook voor winkels, tankstations, de horeca en het OV en besteedt ook aandacht aan preventie, zoals een sticker met een boetebedrag van €181 voor winkeldiefstal. “Omdat het indienen van schadeclaims doorgaans online verloopt, is zo’n sticker geen optie voor verzekeraars”, zegt directeur Edward Schonewille. “Een waarschuwing bij een schadeformulier zou wel ideaal zijn, maar sommige verzekeraars vinden dat ingewikkeld. Zo’n melding kan afschrikken.”Volgens hem liggen er daarom nog kansen om preventie op de kaart te zetten in de sector.

Soda werkt ook aan het verhalen van schadevergoedingen als gevolg van acceptatiefraude. “Als een fraudeur begint met acceptatiefraude, is de kans groot dat hij later ook fraudeert door valse schadeclaims in te dienen. Dus als verzekeraars in het acceptatieproces al laten zien wat de consequentie is van fraude, is de kans kleiner dat de betrokkene later opnieuw de fout in gaat.”

(bron: AM web)

Terug
Direct contact Stel uw vraag Afspraak maken

Welkom bij Quorim

De oorsprong van Quorim gaat vele jaren terug. De rechtsvoorgangers zijn al in de jaren zeventig begonnen met het adviseren van bedrijven en particulieren. Op onze site treft u regelmatig nieuwsonderwerpen aan die u als particulier of als bedrijf kunnen helpen bij het maken van uw keuzes. Wij adviseren ondernemers en particulieren op het gebied van risicobeheer en verzekeringsoplossingen. 

Sinds 2023 maakt Quorim onderdeel uit van Summa Groep.

Contact

Quorim BV

Pettelaarpark 110 (hoofdkantoor)    

5216 PS  's-Hertogenbosch

Tel: 088-7654054
Fax: 088-7654099
info@quorim.nl 

Direct contact

Telefoon

088-7654054

E-mail

info@quorim.nl


Adresgegevens

Vestiging 's-Hertogenbosch

Pettelaarpark 110 (hoofdkantoor)    

5216 PS  's-Hertogenbosch

Vestiging Ekkersrijt
Ekkersrijt 4607
5692 DR Son en Breugel


Openingstijden

Van maandag t/m vrijdag geopend
van 08.30 uur tot 17:30 uur *

Stel uw vraag

Wij staan u graag te woord! Vul uw vraag en gegevens in en wij reageren zo snel mogelijk.

Afspraak maken

Direct contact
Stel uw vraag
Afspraak maken
Top