Lik-op-stuk-beleid
28-02-2022Lik-op-stukbeleid verzekeringsfraude levert ruim 3 miljoen op
Soda, de organisatie die namens verzekeraars schadevergoedingen verhaalt op fraudeurs heeft sinds de start in 2016 inmiddels €3,3 miljoen teruggehaald. Er zijn bijna 5.000 zaken behandeld. De Service Organisatie Directe Aansprakelijkstellling, opgezet in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars, startte meer dan vijf jaar geleden met een lik-op-stukbeleid bij verzekeringsfraude. Als een verzekeraar fraude heeft vastgesteld, gaat het dossier naar Soda om een schadevergoeding te verhalen, bestaande uit directe en indirecte schade. Directe schade bestaat uit betaalde voorschotten of kosten voor het inschakelen van een expertisebureau, indirecte schade zijn uren voor administratie en fraudeonderzoek. Voor die laatste categorie is een standaard vergoeding van €532 afgesproken. “Door die twee componenten lopen dossiers uiteen van een paar tientjes tot soms wel €300.000, voor een gestolen zonnebril tot een in scene gezet auto-ongeluk.”
Kansen op preventiegebied
Soda probeert met de fraudeurs afspraken te maken over terugbetaling. En dat lukt vrij goed: “Onze persoonlijke aanpak werkt, want de betalingsbereidheid is hoog. De verhaalscore ligt, net als in de afgelopen jaren, op 70%”, zegt Atie Wisse, accountmanager verzekeringszaken. Soda werkt ook voor winkels, tankstations, de horeca en het OV en besteedt ook aandacht aan preventie, zoals een sticker met een boetebedrag van €181 voor winkeldiefstal. “Omdat het indienen van schadeclaims doorgaans online verloopt, is zo’n sticker geen optie voor verzekeraars”, zegt directeur Edward Schonewille. “Een waarschuwing bij een schadeformulier zou wel ideaal zijn, maar sommige verzekeraars vinden dat ingewikkeld. Zo’n melding kan afschrikken.”Volgens hem liggen er daarom nog kansen om preventie op de kaart te zetten in de sector.
Soda werkt ook aan het verhalen van schadevergoedingen als gevolg van acceptatiefraude. “Als een fraudeur begint met acceptatiefraude, is de kans groot dat hij later ook fraudeert door valse schadeclaims in te dienen. Dus als verzekeraars in het acceptatieproces al laten zien wat de consequentie is van fraude, is de kans kleiner dat de betrokkene later opnieuw de fout in gaat.”
(bron: AM web)
Terug