Online kopen kent risico's
01-12-2022Online aankopen doen is super makkelijk. Vanuit je luie stoel bestel je bij wijze van spreken wat je maar wil en het wordt binnen een paar dagen thuisbezorgd. Ideaal! Toch zijn er ook risico’s verbonden aan online shoppen. ARAG liet onderzoeksbureau MWM2 onderzoeken wat er leeft bij mensen die online aankopen doen en hoe het gesteld is met hun gevoel van veiligheid op het internet.
Mede door de coronapandemie is het aantal online aankopen in de afgelopen anderhalf jaar enorm gestegen. En ook de komende tijd zal het, met het oog op de feestdagen, voor winkeliers weer een drukte van jewelste worden. Uit het onderzoek onder ruim 2.000 Nederlanders met een betaalde baan, blijkt dat zij sinds het begin van de coronapandemie meer online zijn gaan kopen. 45 procent doet dat ook meer bij lokale aanbieders, terwijl slechts vijf procent meer naar internationale aanbieders is gaan kijken. Deze online aankopen bestaan voornamelijk uit kleding (83 procent), elektronische apparatuur (53 procent) en tickets (49 procent). Daarnaast worden ook huisraad (49 procent), levensmiddelen (49 procent) en bouwmaterialen (31 procent) vaak online aangeschaft. Het gemiddelde bedrag dat men online uitgeeft, is 129 euro per maand.
Veiligheid online shoppen
De meeste mensen, ruim driekwart van de ondervraagden, hebben er veel vertrouwen in dat zij zelf goed kunnen inschatten of hun online aankopen ook veilig gebeuren. Ruim de helft (57 procent) geeft aan er expliciet op te letten dat de website waar zij kopen ook veilig is. De diverse betaalmethodes die een online webwinkel biedt, dragen bij aan het gevoel van veiligheid. Het meeste vertrouwen hebben de kopers in iDeal (89 procent), gevolgd door de creditcard en PayPal. Tegelijkertijd verwachten online kopers (met een betaalde baan) niet dat fraudeurs worden opgespoord. Slechts één op de vier heeft hier wel vertrouwen in.
De overgrote meerderheid weet wat te doen om veilig te kunnen shoppen (87 procent) en ook de verschillende manieren van mogelijke digitale oplichting zijn bekend. Ruim driekwart neemt ook voorzorgsmaatregelen om identiteitsfraude tegen te gaan en let bijvoorbeeld op het slotje in de url van de browser. Gelukkig blijkt dat de meerderheid daarnaast ook let op online keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg. Dat is een goed begin, maar goed opletten blijft natuurlijk het devies. En hoewel de meerderheid dat doet, denkt maar 47 procent dat zijn of haar gegevens ook daadwerkelijk vellig zijn online.
Toch gaat het vaak mis
En die gedachte is zo gek nog niet. Ondanks het vertrouwen in de eigen waakzaamheid van de Nederlander gaat het in veel gevallen toch mis. Want zeven op de tien online kopers geeft aan problemen te hebben gehad met online aankopen. Het meest voorkomende probleem is een fout bij de levering van het product (32 procent). Daarnaast heeft een kwart wel eens geld verloren bij een online aankoop. De meerderheid van de online kopers is bekend met de wettelijke bedenktijd van veertien dagen bij online aankopen en met hun rechten met betrekking tot retourneren en garantie. En wat doe je wanneer je te maken krijgt met cybercriminaliteit (zoals phishing of identiteitsfraude)? Twee derde zou aangifte doen bij de politie. Contact opnemen met de verzekeraar zou slechts elf procent doen. In de praktijk blijkt het vaak lastig te achterhalen wie de dader is bij digitale fraude. Bewustwording is daarom heel belangrijk.
Rechtshulp
Bij ARAG vinden ze dat iedereen toegang moet hebben tot het recht. Ook als iemand niet verzekerd is. Daarom delen zij zo veel mogelijk juridische kennis op hun website ARAG.nl. Naast de al veel gebruikte RechtCheck op het gebied van vakantievouchers/reizen, de RechtCheck op Werk en Inkomen en de RechtCheck Wonen en Verbouwen is er nu ook de RechtCheck (online) Consumentenkoop. Deze is voor iedereen beschikbaar en te vinden op www.arag.nl/particulier/ online-aankopen. Een hele eenvoudige tool waarmee consumenten zelf kunnen bepalen wat hun juridische positie is en wat hun rechten en plichten zijn op dit gebied. Wanneer de consument de vragen in de RechtCheck doorloopt, krijgt hij of zij direct antwoord én advies over wat ze zelf kunnen ondernemen. Ook krijgen ze, in die gevallen waar het relevant is, kant-en-klare voorbeeldbrieven te zien, die ze kunnen gebruiken. Mocht er toch een conflict ontstaan en is de consument bij ARAG verzekerd voor rechtsbijstand, dan staan hun ruim 500 gespecialiseerde juristen voor je klaar om te helpen met het juridische traject. Een zaak melden kan ook gemakkelijk telefonisch of online.
Terug