Overschatting oudedagsvoorziening
29-01-2010terwijl dat in werkelijkheid vaak lager is. Dat blijkt uit onderzoek
van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
In haar rapport ‘Geef Nederlanders pensioeninzicht’ geeft de AFM aan dat
consumenten nu al veel gegevens krijgen over hun pensioen, maar dat ze
in de praktijk vaak
onvoldoende begrijpen wat dit voor hen persoonlijk betekent. Bijna de helft
van de Nederlanders vindt de eigen pensioenkennis onvoldoende. Ook weten
mensen niet goed welke factoren van invloed zijn op hun oudedagsvoorziening.
Teleurstelling
Het gevolg van dat ‘onbegrip’ is dat een derde van de mensen die recent
met pensioen zijn gegaan teleurgesteld is in het bedrag dat hij na zijn
pensionering van de overheid en pensioenuitvoerder(s) krijgt. De AFM vindt
daarom dat het pensioeninzicht moet verbeteren. De toezichthouder geeft
aan dat de pensioensector daarvoor al belangrijke initiatieven heeft genomen,
zoals het Uniform Pensioenoverzicht en de oprichting van de Stichting Pensioenkijker.nl.
Bovendien wordt volgend jaar het pensioenregister in gebruik genomen.
Belangrijke stappen, maar van cruciaal belang is wel dat consumenten daadwerkelijk
gebruikmaken van de beschikbare informatie. Hoewel de AFM vindt dat consumenten
zelf verantwoordelijk blijven voor hun financiële toekomst, wil de toezichthouder
daarom samen met de pensioensector werken aan oplossingen om de pensioenkennis
verder te vergroten en consumenten te bewegen tot actieve bemoeienis met
het eigen pensioen.
(bron: Verbond van Verzekeraars)
Terug