Premie te laat betalen
01-05-2021Een kwart van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar wel eens een aanmaning gehad. Als dat betaalverzoek van een verzekeraar kwam, heeft één op de vijf ‘m bewust eerst opzij gelegd of zelfs weggegooid, blijkt uit onderzoek van incassospecialist Arvato onder 531 Nederlanders. Van de uitstellers, laat 26 procent van de verzekerden het aankomen op een incassobureau. Alleen de woningbouwverenigingen (30% incasso) kunnen slechtere cijfers overleggen. Wat de reden is waarom juist verzekeraars weinig indruk maken, is niet bekend. De onderzoekers vroegen wel naar de emoties van mensen als ze een aanmaning krijgen. Schrik (32%) en schaamte (25%) scoorden het hoogst en tonen volgens de onderzoekers aan dat het niet per se met lichtzinnigheid te maken heeft, maar meestal simpelweg het onvermogen om te betalen.
Woningbezitter betaalt beter
Hypotheekverstrekkers doen het een stuk beter in het onderzoek. Van de ondervraagden kreeg 8 procent het afgelopen jaar een bericht dat er een betaaltermijn gemist was. Slecht één op de twintig legde die aanmaning bewust opzij.
‘Maak informatie niet onnodig complex’
Arvato geeft bedrijven naar aanleiding van het onderzoek een aantal tips om te zorgen dat aanmaningen beter opgevolgd worden. “We zien dat consumenten het betalen van een herinnering of aanmaning uitstellen als de betaalinformatie onnodig ingewikkeld of onduidelijk wordt gemaakt”, zegt managing director Pascal Neijman. “Het is dus van cruciaal belang om alleen relevante en begrijpelijke informatie in een herinnering of aanmaning te zetten. Het liefst samen met een gemakkelijke betaalmethode, zoals een betaallink.”
Meer opties, meer betalingsbereidheid
Herinneringen en aanmaningen worden volgens Neijman momenteel vaak verstuurd met slechts één betaalmogelijkheid. Als mensen actief gewezen wordt op gespreid betalen of een ander betaalmoment, neemt de betaalbereidheid volgens Neijman sterk toe. “Vaak is een lang incassotraject dan helemaal niet nodig.”
Wanneer moet u de verzekeringspremie betalen?
Als u niet op tijd uw premie betaalt, wordt u daaraan herinnerd. Aan het herinneren zijn wettelijke voorwaarden gesteld. Het is goed dat u op de hoogte bent van de betalingsverplichtingen en het vervallen van de verzekeringsdekking. In de polisvoorwaarden is bepaald dat u de premie vooruit moet betalen binnen 30 dagen nadat deze verschuldigd is. Als u niet op tijd betaalt heeft u geen dekking meer na de termijn van 30 dagen na de vervaldatum. De verplichting tot premiebetaling blijft wel bestaan.
Consequenties voor dekking en boete
Een eerste herinnering wordt verstuurd op dag 16 en daarin staat vermeld dat u nog 14 dagen de tijd heeft om de premie te betalen. In deze herinneringsbrief staan de consequenties van het niet op tijd betalen van de premie. De dekking vervalt en de schade komt voor eigen rekening. Daarnaast wordt in het geval van een motorrijtuig het RDW geïnformeerd. De kans is groot dat u een boete krijgt van het RDW in verband met een onverzekerd motorrijtuig. Deze boete bedraagt in 2018 EUR 550,-
De tweede herinnering wordt op dag 30 verstuurd. Deze herinnering kan EUR 10,- aan herinneringskosten bevatten. De verzekeringsdekking wordt weer hervat de dag nadat de premie ontvangen is. Een derde herinnering wordt verstuurd op dag 45. De strekking van de brief is gelijk aan de tweede herinneringsbrief en de herinneringskosten worden verhoogd naar EUR 20,-
Incassobureau
Indien u na deze herinneringen nog niet betaald heeft, volgt er een aankondiging dat het incasso wordt overgedragen. Deze brief wordt op dag 60 verstuurd en de overdracht na het incassobureau met bijbehorende kosten en rente wordt gedaan als niet binnen 7 dagen betaald.
Terug