Schade in buitenland
01-09-2017Het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars is verantwoordelijk voor schades die in Nederland door buitenlandse motorrijtuigen worden veroorzaakt: de zogeheten groenekaartschades. Maar dat is maar een deel van het verhaal: het bureau heeft ook een -minder bekende- rol bij aanrijdingen in een ander land waarbij de bezoekende partij het slachtoffer is.
Groene kaart
De groene kaart fungeert als verzekeringsbewijs voor automobilisten die in het buitenland een aanrijding veroorzaken. Maar in Europees verband zijn er daarnaast afspraken gemaakt over de bescherming van consumenten die in het buitenland slachtoffer worden van een aanrijding door een motorvoertuig.
Regeling
Het komt erop neer dat een Nederlander die in Griekenland wordt aangereden door een Grieks voertuig – of hij nu automobilist is of voetganger – in Nederland een claim kan indienen. Het Nederlands Bureau zoekt dan als informatiecentrum op wie de betrokken verzekeraar van de Griekse tegenpartij is. Elke verzekeraar heeft een vertegenwoordiger in alle EU-landen; dus ook in het land waar het slachtoffer woont. In dit geval ga je als slachtoffer dus op zoek naar de vertegenwoordiger in Nederland van de Griekse verzekeraar.
Omgekeerd kan een Italiaan die in Nederland wordt aangereden in Italië bij het landelijke informatiecentrum terecht om op te vragen wie de Nederlandse verzekeraar is en wie deze verzekeraar vertegenwoordigt in zijn eigen land.
Wie in het buitenland wordt aangereden door een lokaal motorvoertuig, heeft recht op schadevergoeding. Over de hoogte daarvan bestaan nog weleens misverstanden. Omdat de aanrijding in het buitenland plaatsvindt, gelden ook de vergoedingsregels volgens het recht van dat land. Het kan dus zijn dat bepaalde kosten die in Nederland altijd worden vergoed, nu niet worden betaald omdat de regelgeving in het land van aanrijding strenger is. Maar het kan uiteraard ook omgekeerd zijn.
bron: AM web
Terug