Steeds meer elektronica mee op reis
30-09-2011De zonnebril is nog steeds een gewild item. Maar steeds meer geclaimd zijn smartphones en andere elektronica, zoals laptops en tablets. Verzekeraars signaleren dat we niet meer zonder kunnen. Dat is al zichtbaar bij het boeken van de reis. Zo kreeg de Europeesche deze zomer steeds meer vragen over de dekking van een samengestelde reis. Klanten stellen zelf hun reis samen en gaan voor maatwerk. Dit komt volgens de verzekeraar waarschijnlijk door de toename van onlineboekingen. “Via internet kan je zelf op de gekste plekken je hotel boeken. Als je je reis niet meer als pakket via het reisbureau boekt, roept dat vragen over de annulering op”, verklaart Annemieke Keppel, beleidsadviseur reisverzekeringen van het Verbond, deze specifieke vragen aan verzekeraars. “Met de pakketreis kreeg de reiziger de geruststelling van het reisbureau en was annulering geregeld in de ANVR-voorwaarden en bij calamiteiten gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Nu vragen mensen zich toch af hoe de aparte onderdelen van hun zelf samengestelde reis kunnen worden geannuleerd.”
Dat we op reis ook en masse aan het internet gekluisterd zitten, blijkt niet alleen uit de vele elektronicaclaims bij verzekeraars. De opvallendste verandering in de reisbranche is de snelheid waarmee reizigers de claims indienen, zo stelt verzekeraar Unigarant. De vele apps en online toepassingen geven een veilig gevoel op reis en maken een snelle service mogelijk.
De Europeesche heeft deze zomer de App Hulp op zak voor op reis gelanceerd. Een week na de introductie stond deze app al in de top 5 van meest gedownloade apps. Deze app bevat onder andere een medisch vertaalwoordenboek. Veel klanten hebben op vakantie nog vragen over medische kwesties. De meest gestelde hulpvragen in het buitenland die binnenkwamen bij verzekeraar Achmea gaan over advies en begeleiding bij huisartsbezoek en ziekenhuisopname.
Online schademeldingen
Veel verzekeraars bieden verzekerden sinds deze zomer de mogelijkheid om
hun schade online te melden via internet. Unigarant ziet dat nu al meer
dan een kwart van het aantal schaden online wordt gemeld. In een aantal
gevallen gebeurde aangifte zelfs al vanaf de vakantiebestemming. De klant
krijgt na de digitale aangifte binnen vijf werkdagen via e-mail te horen
of de melding is geaccepteerd en zo ja, wat het uit te keren bedrag is.
Zo heeft een aantal reizigers nog op de vakantiebestemming een vervangend
artikel voor het geclaimde item kunnen kopen.
(bron: Verbond van Verzekeraars)
Terug