Transparante en communicatie
01-06-2014Ook is de wijze van samenwerking tussen klant en financieel dienstverlener essentieel. Deze informatieverstrekking moet correct en duidelijk zijn en mag ook niet misleidend zijn. Dit belangrijke AFM-thema in het toezicht op financieel dienstverleners laat zich samenvatten met het begrip transparante communicatie.
De dienstverlener moet er voor zorgen dat dat het product of de dienst passend en nuttig is voor de klant. Schriftelijke en mondelinge communicatie is daarbij van essentieel belang. Transparantie houdt in dat het voor de klant zichtbaar moet zijn hoe de producten werken en wat de dienstverlening inhoudt. Hoe de dienstverlener de klant informeert is wettelijk bepaald. De klant moet zo geïnformeerd worden dat hij zelfstandig in staat is om te beoordelen of het product en/of de dienst in zijn belang is en aansluit bij zijn behoefte.
Voor adviseurs zijn enkele informatieverstrekkingen aan de klant verplicht gesteld:
- beloningstransparanatie
- dienstvereleningsdocument (DVD)
- beloning van de medewerkers
- klachtenprocedure
- financiële bijsluiter
- dienstenwijzer
- relevante kenmerken tijdens de looptijd
De financieel dienstverlener is verplicht om tijdig en op eigen initiatief de informatie aan de klant te verstrekken.
(bron: De Beursbengel, drs K. Dullemont)
Terug