Transparantie bij aanbieders
27-01-2011Voor Adfiz is dat gelijke speelveld met de huidige regelgeving verstoord. "Dit is nadelig voor de concurrentiepositie van het onafhankelijk intermediair, maar nog meer voor de consument, die gebaat is bij optimale vergelijkbaarheid van producten en dienstverlening, concurrentie en transparantie." De vereniging wil daarom een nominaal transparante productmarge. "Wij bepleiten met klem dat de regelgeving wordt aangepast, zodat de eerlijke concurrentie niet langer door regelgeving geweld wordt aangedaan en dat niet meer op onheuse gronden geconcurreerd kan worden vanuit andere kanalen." Daarmee wordt niet allleen op banken en direct writers gedoeld maar ook op accountants.
Adfiz wil dat een onderscheid wordt gemaakt tussen "een verkoperadviseur in het directe kanaal enerzijds en een onafhankelijke adviseur anderzijds". Verder vindt de organisatie dat alle medewerkers met inhoudelijk klantcontact hun deskundigheid kunnen aantonen aan de hand van wettelijk erkende diploma's.
In de 'Visie op een level playing field' stelt Adfiz verder voor dat ook aanbieders in de oriƫntatiefase een dienstverleningsdocument overhandigen en dat 'execution only' bij impactvolle producten wordt verboden. Een eventuele regel over excessieve fees moet worden gekoppeld aan een regel die excessieve marges van aanbieders voorkomt.
bron: Assurantiemagazine
Terug