Verzekeren is niet altijd voldoende
31-10-2010Door meer uit te besteden en te offshoren wordt de onderlinge afhankelijkheid steeds groter. En ondertussen moet het ook nog eens allemaal sneller en goedkoper. Zelfs de kleinste verstoringen kunnen grote gevolgen hebben. Elk bedrijf krijgt er op een goed moment mee te maken. Recent nog Blokker, Mediq, Dell, UCN, Philips, Honda, Tjolk en Apple. Analisten van Wall Street Journal schatten de kosten van de Toyota recall actie vorig jaar op 5 miljard dollar. Afgelopen voorjaar legde de aswolk wereldwijd logistieke ketens plat.
Operationele risico’s
Brand in het magazijn, failliete leveranciers, problemen met producten,
capaciteitsproblemen in transport, problemen met ICT, een falend nieuw
ERP-systeem of natuurgeweld kunnen grote gevolgen hebben. In een economie
waarin alles met elkaar is verbonden, verspreiden verstoringen zich razendsnel
door het hele netwerk en staat de geld- en goederenstroom plotseling stil.
Het kost geld om die operaties weer op gang te helpen en klanten krijgen
tijdelijk geen producten. De gevolgen op langere termijn zijn groot; imagoverlies,
verloren klanten of zelfs faillissement.
Risicomanagement
Je kunt je natuurlijk tegen de gevolgen van risico’s verzekeren,
maar verzekeraars willen dat bedrijven de operationele risico’s in de greep
krijgen. De kosten van branden, vermiste containers, diefstal en product
recalls rijzen de pan uit. Operationele verstoringen die, volgens de verzekeraar,
vooral het gevolg zijn van eigen niet zo slimme keuzes. Tweederde van de
verstoringen organiseren we zelf.
Dat wil zeggen dat ergens in de logistieke keten iemand iets doet wat
eigenlijk niet zo slim is. Bijvoorbeeld te weinig voorraad aanhouden. Eenderde
van de risico’s komt van buitenaf. Denk aan noodweer, politieke instabiliteit,
de kredietcrisis.
In 2011 landt bij veel bedrijven een brief van de verzekeraar op de mat.
Voortaan moet je 20 procent meer verzekeringspremie betalen als je niet
voldoet aan de nieuwe norm ISO 28002 voor risicomanagement van internationale
logistieke ketens. Dat is een hoop geld! Maar wat behelst die norm?
ISO 28002
De nieuwe ISO 28002 standaard biedt normen voor de ‘specification
for security management for the supply chain - Resilience in security in
the supply chain’. In gewoon Nederlands: de procesnormen voor een veilige
en robuuste keten.
De norm is vanaf 2011 beschikbaar. Grote trekkers van de nieuwe norm zijn
FedEx, Coca-Cola, Cisco, Boeing, GE en verzekeraar Zurich. Redenen genoeg
om de ontwikkelingen scherp te volgen.
Norm
Hoe deze norm ook wordt ingevuld in 2011, een ding is zeker! Het
wordt de nieuwe norm voor veilige en robuuste wereldwijde logistieke ketens.
Niet alleen nuttig voor de verzekeraars, maar vooral voor de bedrijven
zelf. Wie wil die operationele risico’s niet beheersen. En wie wil niet,
snel na een verstoring weer back in business zijn? Zorg dat je er klaar
voor bent, voordat de brief op de mat ligt.
Door Walther Ploos van Amstel
Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van
Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek.