Verzekeringen: een mannenwereld?
31-10-2011GfK Panel Service Benelux heeft dit onderzocht. Mannen geven twee keer zo vaak aan dat zij de leiding hebben op financieel gebied. Vrouwen lijken dit voor een deel toch anders te zien. Zij geven relatief vaak aan dat de financiële beslissingen samen worden genomen. Er is dus wat ruis op de communicatielijn.
Afsluiten van verzekeringen
Er doet zich een opvallend verschil voor waar het gaat om het
afsluiten van verzekeringen. Mannen zijn veel meer geneigd om via internet
verzekeringen af te sluiten. Van de mannen zou 37% hun verzekering het
liefst rechtstreeks online sluiten. Bij de vrouwen is dit slechts 26%.
Zij sluiten deze liever na een persoonlijk gesprek of telefonisch. Mannen
zijn bereid meer tijd en energie te steken in het zoeken naar de optimale
prijs in de markt. Meer dan 10% van de mannen ziet het wel zitten in de
toekomst hun verzekeringszaken via internet op de mobiele telefoon te regelen.
Mannen vragen ook vaker naar de wijze van beloning van de bemiddelaar.
Men wil dit dan ook graag vertalen naar voordeel in de toekomst.
Imago verzekeraars
Bij vrouwen zijn het met name de emotionele elementen die voor hen bepalen
of een verzekeraar een positief imago heeft. Recht door zee, er niet omheen
draaien, daar houden mannen van. Ook hier blijken de resultaten behoorlijk
conform de vooroordelen.
Verzekeringen: een mannenwereld?
Er kan gesteld worden dat mannen en vrouwen anders tegen verzekeringszaken
aankijken. Mannen gaan voor prijsvoordeel en willen het zelf efficiënt
kunnen regelen. Vrouwen laten hun gevoel meer spreken en laten zich iets
minder door prijs leiden.
bron: Het Verzekeringsblad
Terug