Verzekeren van werkloosheid
01-03-2013Vijf jaar geleden koos 20% van de klanten voor het verzekeren van werkloosheid. Nu is dat meer dan een kwart. “Mensen maken zich natuurlijk grote zorgen over de gevolgen van de crisis. Je baan verliezen in deze tijd kan desastreuze gevolgen hebben voor het gezinsleven”, verduidelijkt Marieke van Zuien, directeur customer & corporate van BNP Paribas Cardif. “Dat zie je ook terug in de toename van het aantal WW-dekkingen. Dat is een significante stijging. De angst voor een onzekere toekomst wordt direct vertaald in het gedrag van de Nederlander.”
Meer stress
“Die angst is gegrond want we zien in de media diverse verhalen over de
werkloosheid in Nederland die in januari sterk is opgelopen naar 7,5 procent”,
zegt Marieke van Zuien. “Cijfers van het BKR lieten zien dat steeds meer
mensen achterlopen met het betalen van hun hypotheek en steeds meer Nederlanders
moeten gedwongen hun huizen verkopen omdat ze de maandelijkse hypotheeklasten
niet meer kunnen betalen. Het is daarom niet verwonderlijk dat het consumentenvertrouwen
in februari naar een historisch dieptepunt is gedaald. Nederland verkeert
voor de derde keer in een aantal jaren in een recessie en de Nederlander
voelt die economische malaise in het privéleven. Uit ons onderzoek komt
naar voren dat vier op de tien Nederlanders meer stress ervaren door de
crisis.”
Minder romantiek
Om de negatieve invloeden van de crisis tot een minimum te beperken,
bespaart de Nederlander vooral op grote uitgaven. Het onderzoek van BNP
Paribas Cardif laat bijvoorbeeld zien dat 36% van de Nederlanders een verre
reis uitstelt, gevolgd door het uitstellen van de aankoop van een auto
met 30%. Van de respondenten stelt 8% een huwelijk uit vanwege de crisis
en 7% wacht nog even met het krijgen van kinderen. De crisis zorgt niet
alleen voor besparingen op grote uitgaven, de Nederlander geeft ook aan
dat hij sommige zaken meer of minder doet dan vijf jaar geleden. Dat men
de crisis in de portemonnee voelt, blijkt uit het feit dat men eerder minder
(30%) dan meer (18%) spaart. Van de Nederlanders is 64% meer op zoek naar
aanbiedingen en gaat de helft vaker/meer boodschappen doen bij goedkopere
supermarkten. De crisis is zelfs goed voor het milieu, want 53% van de
Nederlanders let meer op het energie- en waterverbruik.