Winterbanden verplicht
01-12-2010Wie toch op zomerbanden rijdt, kan een boete krijgen van 40 euro.
De nieuwe wettelijke verplichting komt in de plaats van de oude eis die stelde dat automobilisten verplicht waren bij ieder weertype ‘gepaste’ banden te gebruiken, op straffe van een boete van 20 euro.
Veel Duitsers hebben zagen de maatregel al aankomen, want de verkoop van winterbanden steeg met 20 procent ten opzichte van vorig jaar.
Ook in Nederland is het rijden op winterbanden nuttig. Door de zachtere samenstelling van het rubber zijn deze banden beter geschikt voor lage temperaturen. In de praktijk betekent dat meer grip, meer comfort en veel veiliger als er sneeuw of ijs ligt.
In welke landen is het gebruik van winterbanden verplicht?
De verplichting om uw voertuig aan te passen aan de wegomstandigheden
geldt in: Italië, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Frankrijk, Noorwegen,
Zweden en Zwitserland.
Gelden die buitenlandse regels ook voor Nederlandse auto’s?
Ja. U riskeert niet alleen een boete, maar het rijden op zomerbanden
zal in bepaalde weersomstandigheden het risico op een aanrijding vergroten.
Daarom kan het ook leiden tot medeaansprakelijkheid voor een schade.
Wat is het verschil tussen zomer- en winterbanden?
De samenstelling van het rubber is anders. Bij temperaturen lager
dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden
omdat bij die laatste categorie het rubber gaat verharden. Het soepel blijven
van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band.
Een hardere (zomer-)band zal op slecht wegdek eerder het contact met de
weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband
superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs
het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het
rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier
niet verwachten. Let wel op voldoende profiel, bij een winterband wordt
een absoluut minimum aangehouden van 4 mm.