Cyber nader belicht
11-08-2022Organisaties worden blootgesteld aan een steeds groter arsenaal aan cyber- en technologierisico’s en de potentiële financiële gevaren groeien navenant. We hebben het in dit verband niet alleen over cybercriminaliteit, maar ook over systeemfalen (bijv. een storing binnen het ICT-systeem van de organisatie of bij een ICT-serviceprovider) en fouten of vergissingen van het personeel. Het is dan ook geen verrassing dat organisaties cyberrisico’s de laatste jaren steevast als één van hun vijf grootste zorgen noemen.
Geen of beperkte dekking
De actualiteit toont dat cyberrisico’s toenemen en ook dat verzekerden zich steeds meer bewust zijn dat ook zij kwetsbaar kunnen zijn voor deze risico’s. Sommige organisaties verwachten nog steeds dat de schade als gevolg van een cyberincident volledig wordt vergoed door ‘traditionele’ polissen (zoals Brand- en Bedrijfsschade-verzekeringen, Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven en Fraudeverzekeringen). Dat blijkt in de praktijk een misvatting te zijn. Het probleem is dat cyberrisico’s vele gedaanten kennen en op verschillende manieren schade kunnen veroorzaken. Niet voor alle schadeoorzaken is dekking op de traditionele polissen. Bovendien sluiten deze polissen in toenemende mate cyberrisico’s expliciet uit van dekking.
Ontwikkelingen
Technologie en digitalisering vormen meer en meer de drijvende kracht achter organisaties en supply chains. Hierdoor worden organisaties in alle sectoren kwetsbaarder voor cyberincidenten. Bovendien evolueren cyberdreigingen in rap tempo en richten steeds grotere economische schade aan waardoor de verzekeringsmarkt zich voortdurend blijft aanpassen op gebied van voorwaarden en acceptatiecriteria om het risico verzekerbaar te houden. Naast ontwikkelingen met betrekking tot de dekking voor financiële schade, zien wij bij cyberriskverzekeringen met name toenemende aandacht voor ondersteuning ter voorkoming van incidenten en ter mitigering van de gevolgen van incidenten. Denk hierbij aan een 24/7 hulplijn, de inzet van experts voor ICT-forensisch onderzoek en crisismanagement, juridische experts en PR consultants, en ook aan de inzet van preventie- en risicobeheertools. In de komende hoofdstukken zullen wij nader ingaan op de specifieke dekkingen van de cyberverzekering, het acceptatieproces van verzekeraars en de incident response.
Cyberverzekering
Een cyberverzekering vergoedt de financiële schade die een bedrijf lijdt als gevolg van een digitaal risico, ook een cyberincident genaamd. De definitie van cyberincident kan per verzekeraarsvoorwaarden verschillen, maar in de basis is een cyberincident een lek of een hack.
De vergoeding van de cyberverzekering is in te delen in drie categorieën:
- Incident response diensten – Toegang tot cyberincident-responsediensten zoals ICT[1]forensisch onderzoek, Public Relations ter bescherming van het imago, notificatiekosten om klanten te berichten over het cyberincident en juridische diensten om bijvoorbeeld te voldoen aan de AVG. De kosten van (onderdelen van) deze bijstand wordt door verzekeraars veelal voor een bepaalde periode direct en zonder eigen risico vergoed aan de incident response dienstverlener. Sommige verzekeraars dekken deze diensten in natura.
- Eigen schade a) Kosten van de response diensten die na de eerste periode worden gemaakt b) Reconstructiekosten van data c) Schade door bedrijfsstilstand d) Afpersingskosten (waaronder vaak ook losgeld)
- Aansprakelijkheid – Schadevergoeding en juridische bijstand in geval van aanspraken van derden en onderzoek door de Autoriteit Persoonsgegevens en boetes bij overtreding van de privacyregels (AVG), mits de vergoeding van deze boetes wettelijk is toegestaan.
Het is geen verrassing dat organisaties cyberrisico’s de laatste jaren steevast als één van hun vijf grootste zorgen noemen.
Gebruikelijke uitsluitingen op een cyber verzekering
- Personenschade en zaakschade
- Fraude door eigen medewerkers
- Opzet
- Contractuele aansprakelijkheid
- Schade die leidt tot voordeel van verzekerde, bijv. verbetering van software
- Schade aan illegaal verkregen data of software
- Uitval van infrastructurele diensten zoals internet, telecommunicatie en nutsvoorzieningen
Wilt u meer informatie over de cyberverzekering neem dan contact met ons op: neem contact met mij op . Onze adviseurs staan u graag te woord.
(bron VNAB en Digital Trust Center)
Terug