Op de step
29-06-2022Hoewel u de elektrische step in Nederland al regelmatig voorbij ziet komen, zijn niet alle e-steps goedgekeurd voor de openbare weg. U mag alleen de weg op wanneer de step door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de RDW is aangewezen als bijzondere bromfiets. Het gebruik van een elektrische step op de openbare weg is in de regel niet toegestaan. Dit betekent dat u enkel op privéterrein, zoals in uw tuin of op een oprit, gebruik mag maken van een elektrische step. Nagenoeg alle e-steps die u op straat ziet rijden, zijn officieel verboden. Controleer daarom altijd vooraf bij de verkoper of de e-step gekeurd is.
Wat kan er gebeuren als je op een niet toegestane elektrische step rijdt?
Hiermee loopt u het risico op een boete van €280. Daarnaast kan de step in beslag genomen worden. Raakt u betrokken bij een ongeval? Dan brengt dit mogelijk ook financiële consequenties met zich mee, omdat u niet verzekerd bent.
Wat zijn de regels in Nederland?
In Nederland zijn de volgende regels opgesteld voor het besturen van een e-step:
- De minimumleeftijd is 16 jaar;
- Voor de meeste e-steps dien je in het bezit te zijn van een AM rijbewijs;
- Het is verplicht om een helm te dragen boven een maximumsnelheid van 25 km/h;
- De e-step moet verzekerd zijn. Daarbij dient het voertuig voorzien te zijn van een verzekeringsplaatje en een Voertuig Identificatie Nummer (VIN). Heeft je e-step geen kenteken, dan kun je deze niet laten verzekeren.
- Je moet in het verkeer zoveel mogelijk rechts houden;
- Wanneer er een (brom)fietspad is, dien je daar gebruik van te maken.
Controleer daarom altijd vooraf bij de verkoper of de e-step gekeurd is.
Hernieuwde kader voor Lichte Elektrische Voertuigen
De toelating van de elektrische step op de openbare weg in Nederland is al lange tijd een gevoelig dossier. Het eerder aangekondigde hernieuwde kader voor LEV’s (Lichte Elektrische Voertuigen) is inmiddels rond en zal naar verwachting per 1-1-2023 ingaan.
Wat gaat dit concreet betekenen voor het gebruik van een e-step in Nederland? We zetten de belangrijkste punten op een rijtje.
- De minimumleeftijd voor het besturen van een elektrische step wordt 16 jaar
- De maximumconstructiesnelheid wordt 25 kilometer per uur
- Het maximale gewicht van een elektrische step is vastgesteld op 55 kg
- Een kenteken wordt verplicht
- Een helm wordt niet verplicht
- Bestuurders van een elektrische step zullen gebruik gaan maken van het fietspad
- Elke elektrische step zal onder de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) vallen
- Nieuwe e-steps worden via goedkeuring en toezicht op het fabricageproces toegelaten tot de weg
- De RDW zal aangewezen worden als onafhankelijke goedkeuringsinstantie.
- Het streven blijft om op termijn naar een Europees kader voor LEV’s te gaan
- De verwachte intreding van het nieuwe kader is per 1-1-2023
Van nationaal naar Europees kader
Met het nieuwe kader wilt de minister zeker stellen dat e-steps die zijn toegelaten technisch veilig zijn en veilig gebruikt worden binnen het bestaande verkeer. Daarnaast moet het kader meer helderheid bieden naar consumenten, fabrikanten en wegbeheerders. Voor e-steps die binnen het huidige kader goedgekeurd zijn voor de openbare weg gaan alleen de gebruikerseisen gelden.
Het doel blijft om uiteindelijk te komen tot een Europees kader voor LEV’s om een lappendeken van verschillende regels in de lidstaten te voorkomen.
Zodra voor LEV’s een toelatingskader op EU-niveau gereed is, komt een deel van het voorliggende nationale kader (met name de technische toelatingseisen) te vervallen. De gesprekken over een Europees kader voor LEV’s bevinden zich nog in de beginfase en vergen tijd.
Alle informatie op deze pagina is afkomstig van Rijksoverheid.nl, ANWB.nl en Vraaghetdepolitie.nl.
Terug